zaterdag 15 juni 2024

Aankoopadvies Honda NC750X: snelle hinde

Gewicht, verbruik, vermogen: iets minder kan uiteindelijk meer zijn – de slimme Honda NC750X bewijst dat al jaren. Ook als een occasion?

Het ligt niet aan het virus. Ook niet aan oorlog en stijgende benzineprijzen. Steeds meer ervaren motorrijders – zowel mannen als vrouwen – kiezen in plaats van een dikke tourer of reisenduro voor iets lichters. En dat al lang niet alleen sinds gisteren. Een middenklasser zoals de NC750X, die in eerste instantie bedoeld was als instapmodel. De crossover is aantrekkelijk voor iedereen die genoeg heeft van het sneller-sterker-zwaarder. Komyt bij dat deze Honda ook qua gewicht behoorlijk licht is.

Aankoopadvies Suzuki V-Strom 1000/1050: marathon-twin

De onbeperkt 55 pk sterke Honda is geschikt voor dagelijks gebruik, is wendbaar en vaak uitgerust met een DCT – een slim extraatje dat luie schakelaars tegemoetkomt en staat voor vloeiend, ontspannen rijden. Ook het gematigde gewicht, de kalme motorprestaties en het zuinige verbruik van de 750 mikten eigenlijk op kopers met een A2-rijbewijs toen hij in 2014 debuteerde. Wie rondkijkt, ontdekt echter steeds vaker ‘professionals’ op leeftijd achter het brede NC-stuur.

Dit zijn vaak motorrijders die zich bewust hebben losgemaakt van het brein-viagra met driedubbele cijfers aan paardenkracht en dikke cilinderinhoud, en daarmee verlost zijn van gewicht en moeizaam manoeuvreren. Of herintreders. Of motorfietsdelers die de NC-X binnen het gezin doorgeven. Hoe dan ook, de snelle hinde biedt zijn berijders een comfortabel zadel, een hoog laadvermogen en ondanks de bescheiden 14-liter tank bijna 400 kilometer rijbereik.

Honda NC750X

De lang geveerde NC-twin levert onderin en in het midden veel kracht. Maar hij is niet gemaakt om snel te schakelen en de versnellingen te benutten. Wie in plaats daarvan tijdig opschakelt, heeft altijd een passende aansluiting en koppel paraat. Een trucje dat de DCT-variant uit handen neemt van de bestuurder. Maar het kan ook sportiever: met één klik naar de S-modus krijg je meer temperament, die vanaf modeljaar-2016 ook drietraps instelbaar is.

De tot 2015 niet verstelbare veercomponenten zijn strak genoeg ontworpen voor een zware belasting, slecht wegdek en offroad-avonturen. Vanaf 2016 dempen ze nog iets beter en is de veervoorspanning van de achterschokdemper instelbaar. Helaas ging de derde generatie (2021) weer een stap terug met een ingekorte veerweg van 120 mm. Als compensatie is de zithoogte met 20 millimeter verlaagd, wat de kortbenigen onder ons ten goede komt. De remmen zijn in het algemeen nauwkeurig doseerbaar en vertragen de 220 kilo zware Honda goed scherp. Het ABS regelt onopvallend en efficiënt.

Zwakke punten, kinderziektes? Bij de NC-serie is dat niet het geval. De enige terugroepactie – startrelais, bouwjaar 2014/15 – zou al lang afgehandeld moeten zijn. Altijd verstandig om te kiezen voor een exemplaar met gedocumenteerde onderhoudsgeschiedenis, idealiter van de eerste eigenaar. Controleer in het algemeen: zijn er sporen van vallen of aanwijzingen voor gerepareerde valschade?

Bij hoge kilometerstanden/jaar om-gebruik of slecht onderhoud: controleer het frame en de bevestigingsdelen op corrosie (zout). Controleer de staat van slijtagedelen en remmen. Is het mechanisme van het duozadel (toegang tot de tank) intact? Werkt het vergrendelingsmechanisme van het opbergvak soepel? Niets verbogen, afdichtingen in orde? Bij het DCT-model: controleer de werking van de parkeerrem op het stuur (hendel en vergrendelingsknop) en controleer of de aparte remklauw (achterwiel) soepel grijpt op de schijf.

Honda NC750X

Conclusie

Verstandige aankoop? Puur een nuttige motorfiets? Dat kan ook. Maar veel NC-eigenaren hebben ook echt geld en passie gestoken in hun crossover. Soms voor een duur comfortzadel en mooie stuurhendels, soms voor handige accessoires zoals koffers en valbeugels. Deze goed uitgeruste exemplaren zijn gewild en zelfs bij vroege modellen nog steeds prijzig.

Pluspunten Honda NC750X

● Zeer zuinige motor

● Wendbaar rijgedrag

● Dagelijks bruikbaarheid

● Ontspannen zithouding

Minpunten Honda NC750X

● Onhandig bij tanken

● Beperkte veerweg vanaf ’21

Occasionprijzen

Op de goed gevulde tweedehandsmarkt is vooral de tweede generatie (2016-20) goed vertegenwoordigd, vaak met de DCT-versie. De verhouding tussen particuliere verkopers en dealers is bij alle bouwjaren redelijk in evenwicht.

Voor de eerste serie varieert de prijs van 4.750 euro (bj. 2015, 18.000 km) tot 6.400 euro (bj. 2014, 5000 km). Vroege DCT-modellen beginnen bij ongeveer 6.400 euro (bj. 2015, 17.000 km). Kilometerstanden: ongeveer de helft onder de 15.000 km.

Euro 4-modellen: handgeschakelde versie tussen de 5.900 euro (bj. 2017, dealer, 33.000 km) tot €7.500 euro (2020, particulier,2000 km, extra’s); DCT-type tussen €6.500 (bj.2017,20.000km ) en €8.400 (2020 ,1000km). Kilometerstanden: voornamelijk tussen de 5.000 en20.000km.

Euro 5-type (2021): handgeschakelde versie vanaf €7.700, DCT vanaf €8.400. Nog veel demonstratiemodellen beschikbaar bij de dealers.

Jaar en Updates
2014: Introductie van de NC 750 X (RC72) als vervanging voor de NC700X. 55 pk, 68 Nm. Leeggewicht van 22 kg (handgeschakelde versie), draagvermogen van 207 kg. DCT-versie met nieuwe software. Geen gecombineerde remmen meer. Kleuren: Zwart, Wit, Rood, Zilver metallic.
2015: Kleuren/prijzen zoals in 2014.
2016: Grotere update (RC90), Euro 4. Opvallender kuipwerk, windbescherming verhoogd met 70 mm, LED-verlichting, groter opbergvak (21 l in plaats van 20 l), nu met sjorogen op de klep. Compactere demper. Cockpit met nieuw display, brandstofverbruiksinformatie, instelbare kleurendisplay. Twee rijmodi. Nieuwe voorvork, achterveerbasis nu verstelbaar. Versnellingsbak aangepast. DCT-versie: software herkent helling/daling en past schakelmomenten aan; S-modus biedt nu drie mappings. Kleuren: Zilver, Grijs, Blauw, Wit, Rood.
2017: Kleuren: Blauw, Grijs, Rood, Zwart, Wit. Prijzen zoals in 2016
2018: Nieuw: Tractiecontrole.
2019: Kleuren zoals in 2018.
2020: Kleuren: Blauw, Zwart, Wit, Rood. Onveranderde prijzen.
2021: Euro 5-model. 59 pk, 69 Nm, leeggewicht van 214 kg (handgeschakeld)/224 kg (DCT). Veerweg verlaagd naar v/h elk 120 mm, zithoogte nu 810 mm in plaats van 830 mm. Opbergvak vergroot naar 23 liter. Nieuw: anti-hopping-koppeling, LED-knipperlichten, derde rijmodus. Aangepast: demper, kuipwerk, windscherm, LCD-display. Kleuren zoals in 2020.

Alternatieven

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen