Honda patenteert – opnieuw – halfautomatische versnellingsbak

Honda heeft een traditionele versnellingsbak gepatenteerd waarvan de koppeling automatisch wordt geactiveerd tijdens het rijden en parkeren. Het systeem is toepasbaar op vele modellen en kost minder dan een DCT.

Weetje: als een motorijder de keuze heeft tussen een Honda met of zonder DCT, kiest meer dan de helft voor een DCT-automaat met dubbele koppeling. Nadeel van een DCT – voor zover je het een nadeel mag noemen – is de prijs en het gewicht van dit geweldige stukje techniek.  

Het door Honda ingediende octrooi, dat geïllustreerd wordt in een CB1100, biedt een interessant alternatief voor de traditionele versnellingsbak. Het vereenvoudigt het schakelen en het heeft niet de complexiteit (en eerlijkheidshalve ook niet de functionaliteit) van het DCT-systeem. In principe gaat het om een traditionele versnellingsbak, die je gewoon met het schakelpedaal kunt schakelen, maar waarvan de koppeling automatisch wordt bediend, Een koppelingshendel ontbreekt dan ook op het stuur.

Het systeem gebruikt een hydraulische actuator die de koppeling inschakelt en een elektronische besturingseenheid die het koppelen en ontkoppelen regelt. Dit vereist natuurlijk een elektronische gashendel, evenals sensoren die versnellingsbak, het versnellingspedaal, gas geven – en minderen, het toerental en de rijsnelheid controleert.
Naast het bedienen van de koppelingsactuator, beheert de besturingseenheid ook de ontsteking en de brandstofinjectie.

Om veiligheidsredenen wordt de koppeling ingeschakeld wanneer de actuator onder druk staat. Dat is tegenovergesteld van wat er gebeurt met de klassieke bediening met een koppelingshendel. Een magneetklep grijpt in door de druk te ontlasten als er wordt geschakeld of bijvoorbeeld wanneer er wordt gestopt bij een verkeerslicht. Als de koppeling onder druk staat en niet passief is, wordt bij een mogelijke storing in het hydraulische of elektronische systeem de transmissie onmiddellijk uitgeschakeld.

Begin jaren zeventig, bracht Honda de CB750A Hondamatic – ook leverbaar als 400 – op de markt. De vier-in-lijn was afgeleid van de beroemde B750, maar voorzien van een automatische transmissie. Honda – en ook Husqvarna – experimenteerde ook met automatische transmissies in motorcross.

De CB750A was voornamelijk bedoeld voor de Verenigde Staten. De versnellingsbak was eigenlijk een koppelomvormer, die het beschikbare koppel behoorlijk absorbeerde. De twee beschikbare versnellingen tastten de dynamische prestaties van de CB750A verder aan. Moto Guzzi had in die dagen ook een model met een automatische transmissie, de 1000 Hydroconvert.

Het nieuwe Honda-patent voorziet in traditionele versnellingsbak en koppeling. De actuator is extern geïnstalleerd (in de patentschets is het achter het balhoofd geplaatst. Het is ook toepasbaar op meerdere modellen en het is een alternatief voorstel voor het modernere en  effectievere, maar ook duurdere DCT-systeem.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?