Honda’s klassieker krijgt twee gezichten

De CB1100EX haalde voor Honda tot nu toe altijd alleen de kastanjes uit het vuur bij de retro’s. Volgend jaar komt er met de CB1100RS een tweede variant van de luchtgekoelde, klassiek gelijnde vier-in-lijn. De RS voegt een dosis sportiviteit toe aan de van zichzelf zo bedaagde CB1100.

Honda heeft zowaar gelijk als ze van de nieuwkomer zegt dat die de looks heeft van een racer uit de jaren zeventig met een stevige hint naar café-racers. De CB1100RS (Road Styling) deelt de meeste onderdelen met de EX, maar verschilt vanzelfsprekend qua vering, remmen en een iets sportievere geometrie. Waar de gewone CB1100 een balhoofdhoek van 27° heeft, is dat 26° voor de RS. De naloop van 99 mm belooft ook een iets enthousiaster stuurgedrag dan de 114 mm van de EX. De wielbasis meet 5 mm minder en komt daarmee uit op 1485 mm. Geen idee waar Honda op grammen bespaarde, maar de sport-retro zet drie kilo minder op de weegschaal en weegt daardoor 252 kg.

Op beide motoren grijpen vierzuigerklauwen aan op twee remschijven voor, maar op de sportieveling van dit duo hebben de schijven een diameter van 310 mm tegenover 296 op de EX. Bovendien zijn de klauwen op de RS van Tokico en die op de EX van Nissin. Dat de RS over giet- en spaakwielen beschikt, is geen verrassing na het bekijken van de foto’s, maar de bandenmaten wijken ook stevig van elkaar af. Met zijn 180-achterband zet de nieuwkomer flink meer rubber op het asfalt dan de 140 van de EX. De voorband is eveneens iets dikker met zijn 120 mm in plaats van 110. De 17-inch wielen moeten het sturen vergemakkelijken ten opzichte van de 18-inch op de meest klassieke fiets van het stel. De Showa-voorvork heeft een diameter van 43 mm op de RS en 41 mm op de EX.

Ondanks de looks van een racer uit de jaren zeventig, heeft de RS een brave inborst. De vier-in-lijn oogt imposant, maar produceert in beide motoren een aandoenlijke 90 pk bij 7500 tpm. Het maximum koppel bedraagt 91 Nm bij 5500 tpm. In vergelijking met vorig jaar ademt het blok iets gemakkelijker door lichtere uitlaatdempers en een geoptimaliseerd inlaattraject. Ook dit blok beschikt over een assist-slipperclutch. Aan de voor- en achterzijde hebben deze motoren led-verlichting.

Vernieuwingen CB1100EX

In vergelijking met vorige jaren verschilt het 2017-model van de CB1100EX maar weinig. De meeste verschillen staan al hierboven beschreven. Samengevat zijn het: led-verlichting, uitlaten, voorvork en wielen. Die hebben nu 40 roestvrijstalen spaken in plaats van de 48 verzinkte spaken van voorheen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?