maandag 3 oktober 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Husaberg weer 100 procent enduro

Husaberg is weer het enduromerk zoals we dat jarenlang kenden. Althans, dat meldt de Nederlandse importeur. Om dit te vieren is de modellenreeks verder uitgebreid door de toevoeging van een nieuw model, de TE 125. De nieuwe 125 komt zo als vervolg op de zwaardere tweetakt modellen van vorig jaar.

De TE 125 moet het, haast logischere wijze, hebben van makkelijk sturen en handelbaarheid. Dat is ook niet zo gek, gezien bijvoorbeeld de closed-cartridge voorvork en een volledig instelbare PDS schokbreker. De gefreesde kroonplaten en de doorschijnende 11 liter tank mogen ook niet vergeten worden.

Ook de andere Husabergs zijn flink onder handen genomen. Zo is de doorzichtige tank voor alle FE- en TE-modellen een upgrade die erg praktisch is omdat het zo veel makkelijker is om te zien hoeveel benzine er nog in de tank zit.

Alle modellen hebben vanaf nu framebeschermers en motorbeschermer, al moet de nieuwe TE 125 het doen zonder die laatste bescherming. Een closed-cartridge voorvork en een volledig instelbare PDS schokbreker hoort tot de standaarduitrusting. De voorvork wordt daarbij op zijn plaats gehouden door gefreesde kroonplaten, met als bovenste een nieuwe, lichtere en stijvere versie, die de vorkpoten van de 2012 modellen nog beter vastklemmen.

De remmen op de 2012 Husaberg modellen worden weer geleverd door Brembo. De nieuwe remvloeistofreservoirs zijn vervaardigd met behulp van de nieuwste giettechnologie, waardoor ze beter bestand zijn tegen slijtage. De hydraulisch bediende koppelingshendel en de elektrische startknop (alle modellen, behalve TE 125) zijn gemonteerd op een Neken aluminium stuur.

De grote TE 250 en TE 300 tweetakt modellen kregen een nieuw membraam voor een betere gasrespons, de TE-300 beschikt daarnaast ook nog over een nieuwe cilinder voor meer vermogen onderin. De schakelaar voor het wisselen van de ontstekingscurve (mapping) wordt op de 2012 modellen vervangen door een nieuwe, kleinere versie die tot nu toe alleen verkrijgbaar was als accessoire.

Door de stijgende verkopen van de afgelopen jaren en de focus op de bouw van enduromotoren kan Husaberg steeds betere inkoopvoorwaarden afdwingen. En dat is goed nieuws want hierdoor zijn in 2012 alle modellen goedkoper. Hoeveel precies wordt later bekend gemaakt.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen