zaterdag 24 februari 2024

Hydrocycle, de motorfiets voor het waterstoftijdperk

Een Duits-Tsjechisch consortium van onderzoeksinstellingen en productiebedrijven gaat een uitdaging aan: tegen eind 2025 zal er een rijdbare motorfiets worden gebouwd die voldoet aan strenge Europese goedkeuringsnormen en certificeringsvoorschriften. Deze motorfiets maakt gebruik van waterstof als brandstof en is uitgerust met een brandstofcelsysteem dat waterstof omzet in elektrische energie.

Deze innovatieve waterstoffiets dient als inspiratie voor de mobiliteit van de toekomst. Met zijn wendbaarheid en compactheid is hij bijzonder interessant voor binnenstedelijke bezorgdiensten en pakketbezorgers. Het biedt CO2-neutrale mobiliteit en draagt bij aan het verminderen van geluidsemissies. Wat deze motorfiets onderscheidt van batterij-elektrische oplossingen, is dat hij een grotere actieradius heeft en tegelijkertijd sneller kan worden getankt. In een auto is een kilo waterstof goed voor een actieradius van ongeveer 100 kilometer.

In het Hydrocycle-project werken partners uit Tsjechië aan de ontwikkeling van voertuigen, terwijl Duitse projectpartners zich richten op de aandrijflijn. Het bedrijf WätaS Wärmetauscher Sachsen GmbH ontwikkelt een nieuwe generatie brandstofcelstacks als basis voor de aandrijflijn, terwijl Fraunhofer IWU nieuwe productietechnologieën ondersteunt en stackfunctionaliteiten verbetert met behulp van Reference Factory.H2. Ook het onderzoeksinstituut Chemnitz is betrokken bij het dimensioneren van het systeem en de verpakking. IWU zorgt ook voor een naadloze interface tussen de ontwikkeling van voertuigen en brandstofcelsystemen.

Het Hydrocycle-project draagt bij aan de waterstofstrategie van de Europese Unie. Volgens EU-doelstellingen zal waterstof uit hernieuwbare energiebronnen een sleutelrol gaan spelen in de vervoerssector om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn.

De projectpartners Fraunhofer IWU, WätaS Wärmetauscher Sachsen GmbH (Olbernhau), 1to1design (Praag), Tsjechische Technische Universiteit (ČVUT, Praag) en ÚJV Řež (Husinec) hebben gereageerd op een oproep tot financiering voor gezamenlijke Tsjechisch-Saksische projecten op het gebied van duurzame mobiliteit en transportsystemen voor mensen en goederen.

Overigens is de motorfiets bovenaan het bericht door AI gegenereerd.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen