vrijdag 29 maart 2024

In China kopiëren ze zich rot: Colove 800X

De Chinese motorfabrikant Colove is nieuw op de markt en distribueert momenteel nog geen model in Europa. Maar de ambities zijn groot, zoals bleek uit een live presentatie. Oprichter Zhang Xue onthulde de plannen voor de aankomende 800X adventure. Als alles volgens plan verloopt met de middelgrote ADV, zal het niet lang meer duren voordat het merk Colove in Europa op de markt komt.

2021 Colove 800X

Colove’s adventure-serie bestaat momenteel uit de 500X, die zwaar leunt op Honda CB500. Vreemd genoeg lijkt het blok van de 800X sterk op de LC8c-motor van KTM. De parallel-twin heeft zelfs dezelfde cilinderinhoud en boring/slagverhouding. Het LC8c-blok, dat wordt gebruikt in de 790 Duke en Adventure, is in licentie gegeven aan het Chinese CFMoto. De krachtbron vormt het hart van de CFMoto MT800 adventure.

Hoewel carter en de deksels anders zijn gegoten dan het die van het KTM-blok, volgen de posities van de blokbouten de indeling van de Oostenrijkse motor. Moeten we al uitkijken naar een vergelijk tussen 800X, MT800 en het origineel van KTM?

Het digitale evenement legde kijkers ook drie andere potentiële ontwerpen voor. Ontwerp A leek op een V-Strom 650, ontwerp B kopieerde duidelijk Triumph’s Tiger en ontwerp C leek op Yamaha’s Ténéré 700. Hoewel Colove het definitieve uiterlijk pas later dit jaar zal onthullen, lijkt “lenen” de kern te zijn van de plannen van het Chinese merk.

Ondanks de hoop op het gebied van design en techniek, benadrukte Colove ook de technologie die in de 800X te vinden is. Een tft-dashboard heeft satellietnavigatie, er zijn meerdere rijmodi. De adventure krijgt ook bochten-ABS, een quickshifter en stabiliteitscontrole. Ja, het lijkt erop dat Colove de intentie om in de smaak te vallen van Europese motorrijders. En daarbij gaan de Chinezen ver, zover dat Europese en Japanse techniek wordt gekopieerd om dat doel te bereiken.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen