Intermot: De Yamaha MT-09 en SP

Eindelijk weer een SP

Nee, geen extra pk’s voor de MT-10SP, maar wel elektronisch instelbare demping die bovendien dynamisch is, dus zichzelf aanpassend aan de rij-omstandigheden. Pure luxe en bekend van de YZF-R1M. Het systeem is van Öhlins en dat is wat je noemt SP-waardig. De SCU (Suspension Control Unit) heeft weet van data, zoals acceleratie en snelheid, en past in- en uitgaande demping aan voor- en achterzijde daarop aan. Bij zoveel luxe hoort natuurlijk een luxe dashboard en ook die had Yamaha al in huis, want we zien het display van de R1. Een veelkleurig scherm dat met gemak via de knoppenwinkel aan het stuur is te bedienen. De achtergrondkleur schikt zich naar het omgevingslicht; licht of donker. 

En verder? Helaas, geen lichtere wielen, upgrade voor de rempartij of extra pk’s. Wel nog een quickshifter, maar die krijgt de SP-loze MT-10 ook standaard voor 2017. Net zoals dat de engine-mappings zijn aangepast, volgens Yamaha resulterend in een meer soepele aansturing van het karaktervolle in-lijnmotorblok. Deze verse MT-10’s staan in februari 2017 bij de dealers.

Sportievere MT-09

Z’n nieuwe neus en derrière zijn niet z’n belangrijkste wapenfeiten voor 2016. Nee, het zijn de slipperclutch, nieuwe voorvering en quickshifter die de MT naar een nieuw niveau tillen. En ja, daarbij ziet-ie er wel een stuk scherper uit.

Eerst toch maar even naar dat design. De grote koplamp is ingeruild voor een boos kijkende dubbele led-unit. Daaronder zit een stel ‘running daylights’ en het gehele aanzicht is breed getrokken, nog breder dan de voorvorkpartij. Aan de achterzijde is het subframe 30 millimeter ingekort en het zadel vlakker en 5 millimeter hoger. Meer opvallend is de nieuwe ophanging van de kentekenplaat, de zijdelingse ophanging die ‘Diavel-style’ vanaf de achterbrug naar achter reikt. Tel daarbij wat kleinigheden zoals grotere luchthappers en het nieuwe eindstuk van de uitlaatdemper, en het plaatje is compleet.

Misschien wel het belangrijkste nieuws, vinden we in de ‘Assist & Slipper-clutch’, zeg maar een zelf bekrachtigende koppeling met slipperfunctie. Twintig procent lichter te bedienen, al heb je dat zelfs niet meer nodig bij het opschakelen want daarvoor zorgt de quickshifter die van de R1 is geleend. Naast een instelmogelijkheid voor de uitgaande demping, die al in de rechter vorkpoot zit, is er anno 2017 ook de mogelijkheid om de ingaande demping in te stellen; gelokaliseerd bovenop de linker vorkpoot. Deze MT komt in 2017 in de kleuren ‘Night Fluo’, ‘Race Blue’ en ‘Tech Black’ en staat in december bij de dealers. Meer foto’s volgen naar aanleiding van de persconferentie op de Intermot!

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?