22.3 C
Nederland
vrijdag 20 mei 2022

Intermot: Waarmee komt KTM?

KTM gaat met de Mattighofense bezem fors door de Adventure-range. Naast een stevige reeks updates is er vooral sprake van een ‘herschikking’ binnen de ruige tak van de KTM-familie. Zo is de 1190 verdwenen uit de line-up. Deze zat te dicht op de 1290 en dus groeide de 1190 voor 2017 door naar de Super Adventure-stal. Dat betekent meteen dat de Super Adventures vanaf nu opgesplitst worden in een S-, R- en T-afdeling. De eerste twee zijn nieuw, de ’oude’ Super Adventure wordt omgedoopt tot T(ouring)-variant en krijgt natuurlijk ook alle 2017-updates mee. 

Blok en rijwielgedeelte van de Super Adventure bleven nagenoeg gelijk, al onderging de dikke 1301cc-twin wel een upgrade binnen de verbrandingskamers. De verbeterde interne verbranding moet bijdragen aan een soepele vermogensafgifte en dan vooral in het lage-en middentoerenbereik. Al bij 2.500 tpm is 108 Nm (van de in totaal 140) beschikbaar. Aan power geen gebrek, maak je geen zorgen, de S en de R staan beide voor 160 pk in de boeken. Oef. 

De grote verschillen tussen beide broeders zitten ’m vooral in de gekozen wielen en het veerwerk. De R doet het als offroad maestro met een 21- en 18-inch set, waar de S gebruik maakt van een meer straatgeoriënteerde 19- en 17-inch verhouding. Grofgenopte Continental Trail Attacks (of TKC80’s) moeten voor houvast zorgen in het onverhard. Ook het WP-veerwerk van de R is toegespitst op ruig terrein; geen elektronica, maar zwaardere veren en een progressieve PDS-schokbreker achter. De S maakt juist wel weer gebruik van het semi-actieve WP-veersysteem met de voorgeprogrammeerde standen Comfort, Street, Sport en Offroad. Sowieso is er aan elektronica geen gebrek, zoals we gewend zijn van KTM. Bochten-ABS, traction control en rijmodi staan allemaal met elkaar in verbinding via het Bosch MSC-systeem. Andere nieuwtjes zijn het forse 6,5-inch TFT-scherm, de opfriste led-neus, een waterdicht telefooncompartiment (met USB-lader) en het geïntegreerde bagage(ophang)systeem, al zijn de koffers zelf wel optioneel. 

 

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen