Introductie: 2016 KTM 1290 Super Duke GT

Terwijl ik in druilerig Amsterdam aan de slappe automatenkoffie zit, wacht Jarno van Osch op het vliegveld van Mallorca op zijn vlucht naar huis, uiteraard aan de veel te dure Italiaanse import-koffie. Ik was benieuwd naar die KTM 1290 Super Duke GT waar hij op het Spaanse eiland meereed. Jij vast ook!

Hoe is het weer daar nog?
Niet te warm, niet te koud. 17 à 18 graden, best wel winderig. 

Winderig, pardon?
Zucht… het waait nogal! Merk je wel op die Super Duke GT, met z’n joekels van koffers.

O ja, we gingen het over KTM’s nieuwe sportieve toerder hebben! Hoe is je eerste indruk zo?
Het uiterlijk is echt wel goed. Duidelijk onderscheid ten opzichte van de Super Duke R. Niet lelijk, met echt een andere snoet. O, en deze is al Euro4-goedgekeurd! 

De Super Duke R was dat nog niet. Doei, vermogen?
Nee, nee. De GT heeft net als de R nog steeds iets meer dan 170 pk. Kreeg de indruk dat KTM er ook niet heel veel moeite voor hoefde te doen hem in het stramien van de Euro4-regels te krijgen.

Tja, hoort erbij anno 2016. Maar hoe rijdt het nog?
Mede door de semi-actieve vering van WP, echt goed. Schijnt dat deze tweede generatie voorvork enkel aan KTM-modellen voorbehouden is, dus daar hebben ze een streepje mee voor. De gasreactie hebben ze ook aan gewerkt. Was op de Super Duke R behoorlijk fel, dat is wel wat beter te controleren nu. Het is niet zo dat je drempel af meteen op het achterwiel staat.

Kan wel?
Kan wel!

Maar, wat is het nu? Een toerder of een sporter?
Wij reden er wel wat harder mee dan de gemiddelde GT-rijder zou doen, en dan werd ‘ie wel wat instabiel. Maar verder valt ‘ie op weinig foutjes te betrappen. Zeker door de instelbare vering en mappings. Je merkt echt verschil met wisselen tussen de modi, dus dat is wel fijn aan te passen.

Kost wat zeker…
Ja, zo veel luxe en handigheidjes hebben een prijs. Op het prijskaartje staat €20.450.

Afsluitend, wie koopt zo’n apparaat? 
Een persoon die toch wel een kick wil, want de GT stuurt scherp, licht en precies. Met de mooie optionele koffers kun je er prima lange afstanden mee doen. Maar er hard mee rijden slikt ‘ie ook, mocht je dat willen. Als je bijvoorbeeld van de MotoGP bent, dan is dit de ideale manier om jezelf naar de Red Bull Ring in Oostenrijk te rijden in augustus.

O, nog eentje; is het nog steeds ‘the Beast’?
Tja, daar kom je in het testverhaal wel achter!

En dat vind je volgende week donderdag in MOTOR Magazine. Zorgen dat je geen enkel nummer meer mist? Hier even klikken voor een mooi abonnementje!

Foto’s: KTM & Shot Up Productions

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?