Introductie: 2016 Triumph Thruxton R

Ik had de hoop al opgegeven Eddie deze week nog te vinden, maar vanmorgen stond ‘ie dan toch wat brak bij de waterkoeler, koffie viel hem even wat te zwaar, schijnbaar. Praten over zijn weekend (‘Welk weekend bedoel je!?’) wilde hij niet, maar toen ik hem dan toch maar even naar die Triumph Thruxton R vroeg, kwam er best nog wat zinnigs uit meneer De Vries. 

Waar was je nou?
M’n deadline voor MOTO73 lag op een paar uur na de actuele rijtest, dus dáár was ik; achter m’n computer. Heel mooi dat leven van een motorjournalist, maar niet altijd…

Zit je nou te klagen?
Nee-nee, daar heb ik geen reden toe. Want de Thruxton R is een prachtig apparaat waar ik me enorm veel plezier op heb gereden! Bijna 100 pk en een rijwielgedeelte om je vingers bij af te likken.

Het klinkt niet echt retro!
Qua specificaties niet nee, maar qua uitstraling en uiterlijk toch wel. De Thruxton R barst van de details die aan vervlogen tijden doen denken. Persoonlijk vind ik de bolle verchroomde kroonplaat het allermooist, met daarin de moderne BPF van Showa. Dat contrast tussen toen en nu is mooi, zonder dat het een moment kitsch is. Een ander mooi detail vind ik het Monza-klepje op de tankdop.

En hoe rijdt het geheel?
Goed! Het was wel even wennen aan het dikke motorblok, moet ik zeggen. Op de een of andere manier verwacht je toch een goedmoedige brave Hendrik zogauw je op een retro-machine stapt, maar die tijden zijn geweest. De dikke 1200cc-paralleltwin van Triumph is behoorlijk bij de les, en al bij de laagste toerentallen barst ie uit z’n voegen. Heel sportief met een zeer bruikbare vermogensopbouw zoals we dat van Triumph kennen.

En het sturen?
Het is geen superbike, maar ook zeker geen normale retro. Sportief Pirelli-rubber berust op een 17-inch combinatie en het rijklaargewicht van iets meer dan 220 kilo wil graag de bocht in. Het is allemaal mooi neutraal en koersvast. Geen supersportief scheermes, maar zeker wel eentje waarmee je met veel plezier een circuitdag meepikt. Komt die volledig radiale rempartij ook mooi van pas: Brembo monoblocs op een retro, met radiale rempomp op de koop toe! Vet.

Wanneer lezen we je test?
In de volgende MOTO73 dus, en later in MOTOR Magazine. Voor allebei klik je hier en hier door. Mooie abonnementjes, mensen!

[justified_image_grid ids=23438,23439,23440,23441,23442,23443,23444,23445]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?