Introductie: BMW S1000RR

BMW noemt ‘m nieuw, maar misschien is ‘vernieuwd’ meer op z’n plaats. De S1000RR heeft op vrijwel alle vlakken iets extra’s gekregen, maar is in de basis natuurlijk nog steeds de S1000RR zoals we ‘m al kennen. Althans, dat is wat wij denken nadat we eens in de nieuwe brochure zijn gedoken. Eddie de Vries is echter de gelukkige die de BMW op Circuit Monteblanco aan de tand heeft gevoeld:

Eddie, zeg het maar, is de S1000RR nieuw of vernieuwd?
De benaming is nog steeds hetzelfde en daarmee is de vraag natuurlijk beantwoord. De S1000RR is vernieuwd, maar wel van top tot teen. Naast de extra pk’s heeft BMW ook het rijwielgedeelte aangepakt, met nieuwe afmetingen, en is er qua elektronica een flinke stap vooruit gemaakt. Wat dat laatste betreft is er veel afkomstig van de HP4, maar dan weer verder doorontwikkeld. Denk aan de tractiecontrole, de dynamische demping en het race-ABS.

Wat bedoel je met nieuwe afmetingen voor het rijwielgedeelte? 
Het frame is echt serieus herzien en daarbij is de balhoofdhoek scherper geworden, een halve graad. Daarmee verklein je normaal de wielbasis maar BMW heeft ook het scharnierpunt van de achterbrug verlaagd en daarmee uiteindelijk de wielbasis met 15 millimeter vergroot. Natuurlijk hebben we het over millimeters en halve graden, maar wel millimeters en halve graden die er toe doen. 


Toch willen wij meer horen, zijn er nog dingen die we echt moeten weten?
Tja, wat denk je van de 199 pk die BMW claimt? Neem van mij aan, dat zijn er echt wel meer dan 200. Het loopt zó belachelijk hard, dat is echt niet normaal. Voor al diegenen die altijd maar weer mopperen over nieuwerwetsigheden zoals tractiecontrole: rij gerust eens een rondje op een superbike als deze en herzie je mening. Het pk-pakhuis is overdonderend maar de samenwerking met alle nieuwerwetse elektronica is indrukwekkend. En dat heeft ook z’n charme, de tractiecontrole die je onder diepe hellingshoek het rechte eind oploodst, om de daaropvolgende wheelie keurig te controleren terwijl je met de nieuwe quickshifter, waarmee je ook zonder koppeling kunt terugschakelen, doorschakelt van drie naar vier. En al die elektronica is weer naar eigen voorkeur in te stellen, terwijl ook de dynamische demping schakelt nadat je van rij-modus wisselt.


Het volledige testverslag van Eddie vind je in de eerstvolgende MOTO73

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.