Introductie: Energica Ego

Steeds meer merken zoeken het in de elektrische hoek, zo ook Energica. Sinds enkele jaren zijn zij bezig om een superbike te ontwikkelen die zijn krachten uit een accupakket en elektromotor weet te halen. De productie van deze snelle fiets nadert en redacteur Jarno van Osch kreeg de kans om in de omgeving van Modena, waar de fabriek van Energica staat, een rit te maken.

Allereerst, hoe rijdt nu zo’n elektrische superbike?
‘Iedereen is uiteraard sceptisch als het gaat om e-bikes, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het toch wel gaaf vond om op deze machine te rijden. Vanaf stilstand gaat het zo enorm rap van zijn plek af, echt niet te bevatten. Ondanks dat deze Ego ruim 250 kilo weegt, zullen er maar weinig motoren zijn die de Energica bij kunnen houden als je bij een verkeerslicht een sprintje trekt. En oh ja, gaaf geluid! Het is alsof je een flinke turbine aan boord hebt.’ 

En verder? Wat is de algemene indruk van de Ego?
‘De acceleratie is dus overweldigend en dat geldt ook voor de remmen. De Brembo Monoblocks hebben totaal geen moeite om de 258 kilo’s af te stoppen. Overigens voel je dat gewicht behoorlijk goed, vooral met manoeuvreren en het heeft ook zo zijn invloed op het stuurkarakter van de fiets. Het gaat allemaal niet vanzelf bij de Ego.’  

Een heikel punt bij E-bikes is altijd de actieradius. Geldt dat ook voor de Energica Ego?
‘Het is niet de fiets die je kunt inzetten voor een weekend-trip of iets dergelijks, maar een korte zondagsrit zit er wel in. Met een sportieve rijstijl kun je een afstand van rond de 120 kilometer reiken. Niet veel natuurlijk, maar er zijn E-bikes die met hetzelfde tempo sneller met een leeg accupakket komen te staan.’

Wanneer starten ze met de verkoop van de Energica Ego?
‘Ze verwachten in december de productie te kunnen starten, zodat de eerste Ego’s in april 2015 geleverd worden. Allereerst komen ze met de Ego 45, een iets exclusievere versie dan het standaard model. Heeft onder meer andere vering, wielen en uiterlijk. Daarna gaan ze door met de ‘gewone’ Ego. Overigens gaat Energica vrolijk door met een volgend model, dat tijdens de komende EICMA (begin november) gepresenteerd gaat worden. Naar alle waarschijnlijkheid een naked met eenzelfde basis als de Ego, die dan in 2016 op de markt moet komen.’ 

Een uitgebreid testverslag van de Energica Ego vind je binnenkort in MOTO73 én MOTOR Magazine.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.