Introductie: Triumph Tiger 800 XR en XC

Voor 2015 zet Triumph maar liefst vier verschillende Tiger 800-modellen in. Rond het Zuid-Spaanse Marbella kon redacteur Jarno van Osch proeven van de x-serie, de luxe versies van de XR en XC. Even een paar vragen aan hem stellen om alvast wat te weten te komen.

Gelijk met de deur in huis vallen… Is er veel verschil merkbaar tussen de XR en XC?
‘Vooraf had ik het eigenlijk niet verwacht, aangezien ze op wat cosmetische verschillen na, redelijk hetzelfde overkomen. Grootste onderscheid zit ‘m in de vering, het grotere voorwiel voor de meer offroad gerichte XC, zadelhoogte en zitpositie. Na het rijden van beide modellen blijkt het door die relatief kleine veranderingen op rijvlak echt anders te zijn. De XR is daadwerkelijk meer gericht op straat, terwijl de XC dat ook is, maar nog iets gemakkelijker een gravelpad kan bewandelen.’

Maar dan kies je toch automatisch voor de XC, als die een meerwaarde biedt in offroad-situaties?
‘Zou je denken, maar de XR valt toch wel wat scherper te sturen en geeft zijn rijder net even wat meer vertrouwen mee. Rij je dus nooit offroad en ben je dat in de toekomst ook niet van plan, dan ben je beter uit met de XR.’

Triumph heeft van beide modellen een x-versie uitgebracht. Leg dat eens uit.
‘Inderdaad, dat zijn aangeklede XR’en en XC’en. Niet zozeer in accessoires, maar in elektronische mogelijkheden. Door de komst van ride-by-wire kan op een x-versie meerdere modes gekozen worden, waar dat op een ‘standaard-model’ niet mogelijk is. Daar kan enkel ABS en/of tractieregeling aan of uitgezet worden. Verder krijg je meer informatie via je dashboard en een tweede 12 volt-aansluiting. De XRx ontvangt ook nog een verstelbaar ruitje.’ 

En als je nu een keuze moet maken. Welk model gaat het dan worden?
‘Lastig, lastig… Voor op de weg is de XR net even een stukje beter dan de XC. Als je dus een allroad wilt hebben, maar je komt nooit op het onverharde, dan is de XR je beste kameraad. Ben je iets meer een avonturier, dan is de meer offroad gerichte XC een betere keuze. Op asfalt nog steeds een zeer goed sturende motor overigens, dus in beide gevallen sta je er goed op. De meerprijs voor een x is niet al te hoog en zeker op een XC zou ik gaan voor die luxere versie. Puur vanwege het feit dat je dan een offroad-stand (gasrespons, ABS en tractieregeling is dan aangepast) tot je beschikking hebt. En die werkt verdomde goed.’

Wanneer kunnen we de Tigers in Nederland verwachten en wat gaat dat allemaal kosten?
’De eerste levering komt in februari, dus nog even geduld. De goedkoopste versie is de ‘kale’ XR, die voor € 11.390,- in de showroom komt te staan. Voor elfhonderd euro meer heb je een x-versie van de model te pakken. De prijs van de XC ligt daar weer net onder, met € 12.390,-. De duurste van het stel is de XCx, met € 13.590,-.’ 

Fotografie: Triumph (Alessio Barbanti, Paul Barshon, Matteo Cavadini, Friedemann Kirn)

[justified_image_grid ids=21397,21398,21399,21400]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?