zaterdag 24 februari 2024

Is een waterstof-aangedreven elektrische motorfiets de toekomst?

Het Electric Vehicle Team van het gerenommeerde Massachusetts Institute of Technology (MIT) heeft besloten zich te richten op waterstof-aangedreven elektrische motorfietsen. Dit initiatief komt voort uit de erkenning van het potentieel van waterstofenergie als brandstofcel voor elektrische voertuigen en als brandstofbron voor interne verbrandingsmotoren.

In oktober 2023 heeft het EV-team met succes een demonstratie gegeven van hun waterstof-aangedreven prototype. Maar wat dit project echt interessant maakt, is dat het team alle plannen online beschikbaar stelt als open-source prototype. Hierdoor kunnen andere ontwikkelaars de technologie verbeteren en verdere experimenten uitvoeren met het prototype.

Hydrocycle, de motorfiets voor het waterstoftijdperk

Dit project wordt geleid door Aditya Mehrotra, een afgestudeerde student die samenwerkt met hoogleraar werktuigbouwkunde Alex Slocum. Mehrotra kwam op het idee van een waterstof-aangedreven elektrische motorfiets omdat hij gefascineerd is door zowel energiesystemen als motorfietsen. Het team legt uit dat hoewel batterij-elektrische voertuigen in de afgelopen jaren enorme vooruitgang hebben geboekt, ze nog steeds beperkingen hebben, zoals lange oplaadtijden. Waterstof tanken kan theoretisch net zo snel als benzine tanken, wat een groot voordeel zou zijn.

Hoe werkt het precies?

In een video legt Mehrotra uit dat de waterstofmotorfiets vergelijkbaar werkt met een batterij-elektrische motorfiets met range extender. Er is een motor die het wiel aandrijft, en een regelaar die de gelijkstroom vanuit de batterij omzet in wisselstroom voor de motor. Het waterstofsysteem werkt parallel aan de batterij en fungeert als lader. Terwijl de motorfiets rijdt, wordt de batterij geleidelijk ontladen en tegelijkertijd continu opgeladen door de waterstof-brandstofcel.

Het EV-team van MIT heeft al grote stappen gezet met dit project. Ze hebben het prototype gepresenteerd op verschillende evenementen zoals de Hydrogen Americas Summit, World Hydrogen Summit en zelfs op de Consumer Electronics Show in Las Vegas.

De volgende stap zou zijn om te werken aan het vergroten van de vraag naar waterstof, zodat er meer infrastructuur en technologie kan worden ontwikkeld. Op dit moment is het gebrek aan waterstofinfrastructuur een belemmering voor brede acceptatie van waterstof-aangedreven voertuigen, zoals Toyota’s Mirai. Het MIT-team hoopt dat in de toekomst fossiele brandstoffen volledig kunnen worden vervangen door waterstof, met dezelfde efficiëntie en gemak als bij benzine.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen