zaterdag 14 december 2024

Is het een motor, fiets of motorfiets? Nee – een eROCKIT!

Als je op zoek bent naar de nieuwste trends op het gebied van mobiliteit, dan kun je er niet omheen: de eROCKIT. Deze innovatieve ‘Human Hybrid’ heeft de afgelopen tijd behoorlijk wat aandacht getrokken, vooral tijdens de roadshow op het Duitse eiland Sylt. Maar laten we eerlijk zijn, wat is het nu eigenlijk? Een fiets? Een motor? Of een totaal nieuwe categorie? En, misschien nog belangrijker, is dit wel een veilige optie voor onze overvolle wegen en drukke binnensteden? Laten we eens dieper ingaan op deze opmerkelijke uitvinding – met een kritische blik op de veiligheid.

Wat is de eROCKIT eigenlijk?

De eROCKIT is een mix van een fiets, e-bike en motorfiets. Met zijn krachtige acceleratie kan deze ‘snelste e-bike ter wereld’ tot 100 km/u razen, simpelweg door te trappen. Dit klinkt opwindend, en dat is het ook. Maar dat brengt ons gelijk bij het eerste punt van zorg: de snelheid. We leven in een tijd waarin de discussie over verkeersveiligheid, met name in stedelijke gebieden, steeds serieuzer wordt. Hoe veilig is het om met een ‘fiets’ die zo snel accelereert tot hoge snelheiden door drukke straten te scheuren, waar ‘echte’ fietsers en voetgangers recht hebben op hun ruimte? Wordt dit de nieuwe ‘Fatbike’ voor volwassenen?

Veiligheid boven alles

Laten we eerlijk zijn: de eROCKIT ziet er fantastisch uit en biedt een unieke rijervaring, maar de vraag is of deze opwindende snelheid niet ten koste gaat van de veiligheid. De combinatie van hoge snelheid en de wendbaarheid van een fiets kan leiden tot gevaarlijke situaties. Motorrijders zijn gelukkig getraind om met hogere snelheden om te gaan, maar op zo’n licht voertuig trappend de snelweg op? De eROCKIT bevindt zich in een grijs gebied waarin de rijervaring uitdagend, zo niet gevaarlijk, kan zijn.

Er zijn al talloze verhalen over ongelukken waarbij fietsers en motorrijders betrokken zijn. Het idee dat je een motorfietsachtige snelheid kunt bereiken door simpelweg te trappen, klinkt geweldig, maar wat als een onervaren rijder in paniek raakt of niet goed kan inschatten hoe snel hij gaat? Het is de vraag of de huidige verkeersinfrastructuur hierop is voorbereid. Het antwoord qua wetgeving is in ieder geval ja. Als fietser mag je niet met de eROCKIT de straat op. Je moet voor de eROCKIT in Europa een A, A1 or A2 rijbewijs bezitten. Dus dat antwoord is binnen.

Innovatie of onverantwoordelijkheid?

De wereld zoekt naar duurzamere en innovatieve mobiliteitsoplossingen. We waren al tot de conclusie gekomen dat motoren qua ruimte die ze innemen een oplossing kunnen zijn voor de verkeersdrukte. Maar op lange termijn misschien niet qua duurzaamheid en milieu. Daar zou een innovatie als de eROCKIT een rol kunnen spelen.

Maar bij innovatie is het cruciaal om niet alleen naar de voordelen te kijken, maar ook naar de mogelijke nadelen. De eROCKIT biedt een unieke rijervaring die zowel snel als spannend is, maar het is ook een potentieel onveilige keuze voor velen in het huidige drukke verkeer.

Conclusie

De eROCKIT is zonder twijfel een spannend product dat de grenzen van mobiliteit verlegt. Maar het is ook een uitnodiging om kritisch na te denken over hoe we deze nieuwe technologieën veilig kunnen integreren in ons dagelijks leven. Dit betekent dat we niet alleen moeten kijken naar de voordelen van snelheid en innovatie, maar ook naar de verantwoordelijkheden die daarmee gepaard gaan. Veiligheid moet altijd voorop staan, en bij de eROCKIT moeten we ons afvragen of de zoektocht naar duurzame mobiliteit niet ten koste gaat van de veiligheid op de weg.

Dus, is de eROCKIT de oplossing waar we naar op zoek zijn, of is het gewoon een risicovolle trend die in de toekomst meer problemen dan oplossingen zal brengen? Persoonlijk denk ik dat het een speeltje is voor de elekrofanaten die hem kunnen betalen. Maar geen oplossing in welke zin dan ook.

Bart Verhoeven
Bart Verhoeven
Bart Verhoeven is al jarenlang actief in de motorbranche als redacteur, presentator en videoproducent. Voor merken als MotorXperience, Motorklik, Promotor, MOTO73 en nu Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen