13 C
Nederland
vrijdag 12 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Kawasaki Ninja: elektrisch vanaf 2023?

De definitieve versie van het ‘EV-project’, de conceptmotor die op de 2019 Milaan Motorshow werd getoond, zou al volgend jaar bij de dealers van de Japanse fabrikant kunnen arriveren. Uit gelekte gegevens blijkt dat de Kawasaki 27 pk, een 4-versnellingsbak en recuperatieve remmen heeft waarmee de accu tijdens remmen wordt opgeladen.

In Japan wordt gesproken over de zeer reële mogelijkheid dat Kawasaki al in 2023 een elektrisch aangedreven sportmotor op de markt zal brengen. Dit werd onthuld door de Japanse website www.autoby.jp, die uitlegt dat het de definitieve versie zou zijn van het ‘EV-project’, de conceptmotor die werd getoond op de 2019 Milaan Motorshow.

10 batterij aangedreven Kawa fietsen op komst

In Japan werd het EV-prototype voor het eerst tentoongesteld in 2021 en bij die gelegenheid kondigde Kawasaki aan dat het van plan is om de komende twee tot drie jaar 10 elektrische modellen in productie te nemen. Veel meer dan een intentieverklaring: Kawasaki gaf zelf een foto vrij die genomen werd tijdens het testen van het EV Project prototype, die als basis diende voor de ontwikkeling van het commerciële model.

Wat er voorlopig van zal komen is onbekend, en de afbeelding van de complete motorfiets hierboven is slechts een grafische interpretatie. Maar de naam is al bekend: Ninja E1. Omdat  dit ‘het eerste elektrische Ninja-model’ is?

Kawasaki: hybride met elektrische compressor?

Informatie uit het octrooi

Iets meer kan worden afgeleid uit de octrooiregistratiegegevens voor het EV-project. Een vermogen in de orde van grootte van 10 kW werd aangekondigd, waarschijnlijk zal de Ninja een maximumpiek van 20 kW (27,2 pk) hebben; het heeft een versnellingsbak met vier versnellingen, wat voor een ongebruikelijke oplossing is, en het heeft een hendelbediening onder het stuur om de elektrische energieterugwinning te activeren door gebruik te maken van de remmen. Dat zal van pas komen, want het schijnt dat de actieradius bescheiden zal zijn, zo’n honderd kilometer, terwijl het gewicht naar verwachting 219 kilo zal bedragen.

Het is interessant om te zien hoe Kawasaki de kenmerken van een sportmotor in elektrische toepassing heeft verwerkt. Als de ‘Ninja E1’ echt in 2023 uitkomt, kunnen we al iets verwachten op de volgende show in Milaan of uiterlijk op de autoshow van Tokio.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen