Kawasaki Z650 – De perfecte balans

Met zijn flitsende stuurgedrag en zijn reactieve paralleltwin zet de Kawasaki Z650 nieuwe maatstaven in de lichte naked-klasse. Maar ook op andere gebieden zet de nieuwe, geperfectioneerde Z650 de concurrentie ruimschoots op achterstand.

De Kawasaki Z650 is zonder meer een opvallende verschijning. Hij valt direct op door zijn unieke Sugomi-design, dat je ook terugvindt bij de andere naked bikes van Kawasaki’s “Z”-familie. Voor 2020 heeft “Team Green” deze ontwerpfilosofie naar een nieuw niveau getild met een aangepaste neus, waarin de laaggeplaatste koplamp voor een lekker agressieve attitude zorgt. Ook heel fraai is het nieuwe dasboard. Bij dit duidelijk gestylde, 10,9-inch TFT-kleurenscherm kun je zelf tussen een witte of een zwarte achtergrond kiezen. Nog mooier is, dat dit dashboard ook is voorzien van Bluetooth connectiviteit. Via de Kawasaki Rideology App kun je daarmee de setup van je Z650 gemakkelijk uitlezen en instellen. Verder zorgt de app ervoor dat je tijdens het rijden een bericht in het dashboard krijgt, wanneer je wordt gebeld of een e-mail hebt ontvangen. Ook kun je GPS-routeinformatie en voertuigdata loggen en op de smartphone uitgelezen.

Balans

Door zijn comfortabele zit en zijn messcherpe stuurgedrag is de Kawasaki Z650 in korte tijd zeer geliefd geworden bij een breed publiek. De nieuwe Z650 bouwt voort op dat succes. Het zadel biedt nu een nog comfortabelere polstering voor de duopassagier, terwijl de nieuwe Dunlop Roadsport 2 banden een indrukwekkend gripniveau bieden. Dat merk je zeker in ons kikkerlandje, dat vol is gebouwd met rotondes. Die vormen vooral een uitdaging voor de sportief geënte motorrijder, die zal merken dat de Z650 het nodige gooi- en smijtwerk zeker niet schuwt! Je voelt dat deze Z650 perfect in balans is. De vering voelt sportief stug, maar weet de oneffenheden in het wegdek goed te absorberen. Wanneer je de indrukwekkende remkracht van de dubbele wave-schijfremmen aanspreekt, duikt de voorvork slechts lichtjes, zodat er genoeg reserves overblijven om hobbels te verwerken. Ook de instelbare achterschokdemper voelt strak en stevig aan: de Z650 is te allen tijde stabiel, zelfs wanneer het voorwiel bij het omgooien van links naar rechts onder volle acceleratie het voorwiel even van het asfalt lift.

Pittig

Op bochtige buitenwegen maakt de Z650 niet alleen indruk door zijn wendbaarheid en zijn stuurprecisie, maar ook door het uitstekende comfort. Het getrapte zadel biedt goede ondersteuning en genoeg bewegingsvrijheid, terwijl de ergonomie van de 15-litertank en het stuur gewoon perfect klopt. De zit is licht sportief, net als de pittige prestaties van de tweecilinder-in-lijnmotor. In de hogere versnellingen roffelt het blok lekker relaxed door en heeft hij genoeg power om vlot voorbij de tragere vierwielers te blazen. Maar houd je de ‘naald’ zo rond de 6.000 toeren, dan ontpopt hij zich als een alerte sprinter met medailleaspiraties. De Z650 klinkt daarbij best lekker. Dat komt onder meer doordat Kawasaki heeft vastgehouden aan het concept van een 180°-twin, omdat die een optimale balans biedt tussen karakter en souplesse. Voor 2020 is het blok wel licht aangepast, met oog op de Euro 5-emissienormen. Zo kreeg het uitlaatsysteem een grotere katalysator en een kortere einddemper. Verder is ook de lengte van de uitlaatbochten ingekort en is de vorm aangepast voor een optimaal effect van de veranderingen. Daarnaast zijn de luchtinlaten van het luchtfilter en de gasklephuizen aangepast.

Kawasaki Z650

Souplesse

De nieuwe Kawasaki Z650 combineert dus schone uitlaatgassen met optimale prestaties. Met 68 pk bij 8.000 toeren staat de nieuwe Z650 garant voor een opwindende, maar zeer goed doseerbare vermogensafgifte en een smeuïg koppel van 64 Nm bij 6.700 toeren per minuut. Belangrijker is dat het middengebied – daar waar je grotendeels rijdt – duidelijk sterker is geworden. Dat voel je. De Z650 gaat vlot van kiet. Bovendien is het opmerkelijk hoe soepel het blok onderin is wanneer je er een toertempo op nahoudt. Meermaals merk je dat-ie nog in tweede versnelling staat als je wegrijdt, waar de Z totaal geen moeite mee heeft. Ook door Betuwse dorpjes tokkelen in vijfde of zesde versnelling gaat de 650 prima af. De versnellingsbak is bovendien op geen foutje te betrappen. Opschakelen gaat ook zonder koppeling probleemloos en datzelfde geldt bij een enkel ‘tikkie terug’ voor het terugschakelen. De dubbele 300 mm wavedisks met Nissin tweezuigerremklauwen zijn prima op hun taken berust. Ze zijn uitstekend te doseren en je kunt ze met twee vingers bedienen.

Perfecte balans

Als je de Z650 in een paar woorden zou moeten omschrijven, dan slaat “perfecte balans” de spijker aardig op z’n kop, juist omdat dit op alle vlakken van toepassing is. De Z650 is de perfecte balans tussen stabiliteit en lichtvoetigheid, de perfecte balans tussen comfort en sportiviteit, de perfecte balans tussen performance en rijdbaarheid en de perfecte balans tussen prijs en kwaliteit. Het is de naked met het beste rijwielgedeelte in z’n klasse, uitstekende remmen en een krachtige 180°-twin, gecombineerd met de luxe van een premium motorfiets. Met een prijskaartje van € 7.999,- durven we te stellen dat je met de nieuwe Z650 in dit segment het meeste waar voor je geld krijgt!

Rij nu een nieuwe Z650 voordeliger dan u denkt!

Rijden zonder zorgen op de meest complete motor in zijn klasse? Dat kan, want je rijdt nu al een compleet nieuwe Kawasaki Z650 voor € 99,- per maand!

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?