Kijkfiles beperkt maar hardnekkig fenomeen

Vorig jaar waren er 267 kijkfiles, die ontstaan doordat weggebruikers snelheid minderen om langer te kunnen kijken naar de andere rijbaan, meestal omdat daar een ongeluk is gebeurd. Kijkfiles waren goed voor 0,6 procent van de totale filezwaarte in 2011. De kosten bedroegen tussen de vier en acht miljoen euro, schrijft minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) donderdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Een manier om kijkfiles terug te dringen is het inzetten van agenten die weggebruikers met handgebaren aansporen om door te rijden. Schultz wijst erop dat dit echter ook tot schokgolven kan leiden waardoor kop-staartbotsingen ontstaan. Een andere optie is om zogeheten mobiele fileschermen te plaatsen als ergens een ongeluk is gebeurd. Dit is echter ook geen zaligmakende oplossing. Het opzetten was veel werk en de schermen waren erg windgevoelig. Kortom, wij zijn nog niet van deze onnodige files af, die vaak ook nog eens langer zijn dan die aan de kant van het ongeluk…

Bron en foto: ANP
 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.