vrijdag 26 april 2024

‘Krentenkakkers veranderen de wereld niet’

Alles wat Thomas Petsch aanraakte, veranderde in goud, maar met Münch vergaloppeerde de vermogende Duitse zakenman zich flink. Het motoravontuur kostte hem twintig miljoen euro, maar het was het hem elke cent waard. ‘We hebben iets moois gecreëerd.’

Twee jaar geleden stierf Thomas Petsch, de laatste eigenaar van het innoverende motormerk Münch. Hij wist het merk nog één keer tot ongekende hoogte te stuwen. Onder oudere motorrijders spreekt Münch nog steeds tot de verbeelding. Het waren motoren die qua prestaties, prijs en exclusiviteit hun gelijke niet kenden, exclusiever waren dan een Rolls-Royce en volledig met de hand werden gebouwd. Het merk kende een stormachtige geschiedenis, waarin hoogte- en dieptepunten elkaar in sneltempo opvolgden.

 

Hersenbloeding

Bij Münch staan door de jaren heen verschillende financieel onafhankelijk zakenmensen aan het roer. Er is één belangrijke overeenkomst: ze zijn allemaal gefascineerd door de machtige Mammut. De eerste en bekendste is Floyd Clymer, in de jaren zestig van de vorige eeuw bekend als spraakmakend Amerikaans uitgever van auto- en motorboeken. De Duitse zakenman Thomas Petsch is de laatste in de rij. Al in zijn kinderjaren bewondert hij de Münch Mammut. Het is de tijd dat kinderen nog kwartetten. De meest populaire kaart van het spel is volgens Petsch van de zwaarste en snelste motorfiets die er bestaat, de machtige Münch 1200TTS. Drijfveer achter deze snelle motorfiets is constructeur Friedel Münch uit de Duitse deelstaat Hessen, een uiterst bedreven metaalbewerker. Hoewel hij een enorme staat van dienst heeft en veel geweldige motorfietsen maakt, is Friedel Münch niet onomstreden. Vele bedrijven lijden financiële schade doordat Münch het op zakelijk gebied niet op orde heeft. Uit niets blijkt dat hem dit ooit echt interesseert. Het bouwen en ontwikkelen van motoren is waar zijn interesse ligt en daar moet alles voor wijken.

Münch wil nog een laatste watergekoelde reeks maken van 1200 tot 2000 cc. Deze zullen worden voorzien van een zestienkleps Cosworth-cilinderkop. Münch begint met twee verschillende modellen, één met een Cosworth-cilinderkop en brandstofinjectie en het andere met een Volkswagen K70-cilinderkop en voorzien van een G-lader van hetzelfde merk. Door lichamelijke beperkingen is hij echter niet in staat deze motorfietsen af te bouwen. In 1991 wordt Friedel Münch namelijk getroffen door een hersenbloeding en raakt hij eenzijdig verlamd. Daardoor komt productie nagenoeg stil te liggen. 

 

Onaangename verrassing

Zes jaar later komt Petsch in beeld. Tijdens een zakenreis spreekt Petsch toevallig een zakenrelatie van Friedel Münch. Die vertelt hem dat de vermaarde motorfietsfabrikant nog steeds leeft, maar dat het met zijn gezondheid niet goed gaat. Petsch is geïnteresseerd en luistert aandachtig. Het zakelijke brein van Petsch draait op volle toeren en er ontkiemt een plan. Uiteindelijk krijgt hij de contactgegevens van Münch en belt hij hem voor een afspraak. 

 

MOTO73 04/2019

Wil je weten hoe het verhaal van Thomas Petsch verder verloopt? Je leest het in MOTO73 04/2019. Koop het nummer hier online in de webshop. De editie is ook tot en met 27 februari verkrijgbaar in de winkel.

Foto: Erik Meesters
Tekst: Erik Meesters

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Vorig artikel
Volgend artikel

Gerelateerde artikelen