vrijdag 27 januari 2023

KTM haalt 790 Duke uit de mottenballen

Begin 2021 werd de KTM 790 Duke vervangen door het 890-model. In 2023 keert ‘The original Scalpel’ terug aan het front.

Geschikt voor A2-rijbewijs

De KTM 790 Duke is nog steeds super wendbaar en gericht op rijplezier. De vertrouwde LC8c-tweecilinder met 799 cc zorgt voor de aandrijving. Het blok voldoet aan de Euro5-eisen en levert 95 pk (70 kW) en 87 Nm. Dit betekent dat de 790 Duke voldoet aan de eisen voor A2-conform gasgeven tot 48 pk (35 kW), wat met de huidige 890 Duke R niet mogelijk is omdat het vermogen (121 pk) te hoog is een A2-rijbewijs.

De KTM 790 Duke is speciaal ontworpen voor koppel en moet een perfecte combinatie bieden van controleerbaar vermogen en prestaties. Het verbruik per 100 km bedraagt 4,4 liter.

Uitrusting van de KTM 790 Duke

De KTM 790 Duke heeft drie rijmodi: Rain, Street en Sport. De instellingen beïnvloeden de gasrespons en de tractiecontrole. De tractiecontrole werkt afhankelijk van de hellingshoek.  Verder is er bochten-ABS met een Supermoto-modus (ABS uitgeschakeld op het achterwiel), een 5-inch tft-kleurenscherm en led-technologie in de koplamp (incl. dagrijlicht) en in het achterlicht. Zelf omschrijft KTM de 790 Duke als de motorfiets met het beste en modernste elektronicapakket in het middensegment. Een Quickshifter+, motorrem, een circuitmodus, cruisecontrol, een bandenspanningscontrolesysteem en KTM MY RIDE-connectiviteit voor telefoon en muziek kunnen als opties worden besteld.

Kleine updates voor 2023 KTM 690 SMC R en 2023 690 Enduro R

De software-opties zijn reeds in de fabriek geïnstalleerd, maar moeten worden ontgrendeld. KTM biedt de mogelijkheid om alle softwareopties gedurende maximaal 1.500 km te testen, zodat je daarna kunt beslissen of je ze tegen betaling wilt activeren.

Ergonomisch stuur

Het stuur is 810 mm breed en kan in vier posities op de drievoudige klem worden gemonteerd. Bovendien is het mogelijk het in drie stappen te draaien om de rijpositie perfect aan te passen aan de eigen behoeften.

Wie vaak op het circuit rijdt of in het algemeen graag met een omgekeerd schakelschema rijdt (1e versnelling omhoog, alle andere versnellingen omlaag) kan dit zonder extra onderdelen veranderen.

Beschikbaarheid en prijs

De KTM 790 Duke staat vanaf januari in de showrooms van de dealers. Voor de kleur kun je kiezen uit het klassieke oranje of een grijs-zwarte variant. Een prijs hebben we – nog – niet aangetroffen ip de site van KTM Nederland.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

1 Reactie

  1. Hoe is het omkeren van het schakelpatroon een “feature”? Iedere motor met een link systeem van het schakel pedaal naar de uitgaande versnellingsbak as kan dit, zonder extra onderdelen, in hooguit 15 minuten.

Reacties zijn gesloten.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen