KTM presenteert 2021 KTM 890 Duke

Geen nieuwe Super Adventure, geen nieuwe Super Duke. Maar wel een back-to-basic 2021 KTM 890 Duke. KTM zei het al, maar motorrijders hopen altijd op meer. Die zijn nu eenmaal veelvraten.

KTM heeft nooit iets anders beweerd. Op 20 januari wordt een basismodel 890 Duke gepresenteerd. Geen woord over Super Adventures met radar-technologie en extreem sterke Super Duke’s. Toch ging het motorvolkje aan de loop met de beelden die in de buurt van Mattighofen weden geschoten. Dat er in potten en pannen wordt geroerd is wel duidelijk, maar modellen met een nieuwe receptuur werden gisteravond niet erkend gemaakt.

Dus wel een 890 Duke, het tammere derivaat van de 890R. Maar wat heet tam? Omdat-ie een minder verings- en remmenpakket heeft waardoor je minder instelmogelijkheden hebt? Daarentegen deelt de 890 Duke wel veel functies gedeeld met de 890 Duke R. En ook het blok presteert slechts marginaal minder – 5 pk – maar mag er met z’n 114 pk zeker zijn.

Eerste test 2021 KTM 890 Adventure

De ergonomie van de basis 890 Duke is ook iets anders. De KTM heeft een lagere zithoogte en de driehoek voetsteun, stuur en zadel heeft een meer ontspannen zithouding tot gevolg. Standaard staat de 2021 KTM 890 Duke op Continental ContiRoads-banden. De 890 Duke R heeft Michelins die meer grip bieden.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?