vrijdag 13 december 2024

Kwellende gedachte: nieuwe Suzuki Hayabusa

Sinds afgelopen jaar volgen we de geruchten rond de nieuwe Hayabusa. De supersonische Suzuki zou een groter (turbo)blok krijgen, een agressiever ontwerp en nog veel meer. Zoveel zelfs dat de liefhebber van deze motoren meer keuze heeft dan alleen de Kawasaki Ninja ZX-14R. Zoals zo vaak: de geruchtenstroom blijkt voor dit jaar allemaal zou, zou te zijn geweest.

Onlangs heeft Suzuki de 2020 Hayabusa onder het doek getrokken. En wat kwam er onder vandaan? Het tegenovergestelde van wat we verwacht hadden. Alles blijft bij het oude. Het blok (197 pk €9.500 tpm, 155 Nm @ 7.200 tpm), het design. Alleen de kleuren zijn anders: Candy Daring Red en Metallic Thunder Gray. Ook ongewijzigd: een nieuwe Hayabusa staat nergens bij een Europese dealer. Die voldoet immers niet aan de strenge Euro5-normen. Voor een nieuwe moet je naar de USA, waar ie wel in de Suzuki-brochure staat.

Droom of niet?

Maar er is hoop. Het nieuws rond een echt nieuwe Hayabusa bereikt ons in puzzelstukjes, die we uit flardjes nieuws peuteren als patentaanvragen en octrooien. Zoals het patent waarin de positie van de sensor van de versnellingsbakindicator wordt beschreven. Bijgevoegde schetsen laten ook stukjes van het frame zien. En ‘goed ingevoerde bronnen’ beweren dat het frame een stuk moderner en lichter zal zijn dan het exemplaar van het voorgaande model. Ook beweren ze dat het blok (vier-cilinder-in-lijn) meer inhoud krijgt dan het huidige blok van 1.340cc.

Nog interessanter: het patent suggereert het gebruik van een conventionele versnellingsbak. Eerder dit jaar doken soortgelijke schetsen op waarin een gecompliceerde DCT-bak werd beschreven. En dat pookt het geruchtenvuurtje weer wat op: is de nieuwe Hayabusa straks verkrijgbaar met twee versnellingsbakken waaruit je kunt kiezen? Deze sporttourer met een DCT zien wij wel zitten.

Wil je de motorwereld écht overtuigen, moet je met meer komen dan alleen een zwaarder blok en een slimme versnellingsbak. Om het de eerder genoemde Kawasaki echt moeilijk te maken, ontkom je niet aan een modern/uitgebreid elektronicapakket dat bestaat uit ride-by-wire, veel meer dan de huidige drie rij-instellingen, onmogelijk veel keuze uit wanneer de traction control moet ingrijpen, IMU, bochten-ABS, wheeliecontrole en noem maar op.

Maar goed, voor 2020 lijkt een ‘Europese’ Hayabusa een mooie droom. Jammer, want het is dit jaar 20 jaar geleden dat we voor het eerst van de Hayabusa hoorden. Daarentegen blijft voor 2021 natuurlijk nog van alles mogelijk.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen