donderdag 9 mei 2024

Lang wachten op de Royal Enfield Himalayan 452 Raid

De nieuwe Royal Enfield Himalayan 452 verschilt aanzienlijk van zijn voorganger, met een compleet nieuw rijwielgedeelte en een motor die volledig afwijkt van alles wat eerder door Royal Enfield  was gepresenteerd. Terwijl de oorspronkelijke Himalayan een allround inzetbare adventure bike was, vergelijkbaar met een tractor, kenmerkte de nieuwe Himalayan zich door sportiviteit, meer umpf; eigenlijk is het nog meer een volwaardige adventure enduro.

Ondertussen draaien de geruchtenmolens op volle toeren, waarbij recente berichten suggereren dat Royal Enfield bezig is met een verbeterde versie van zijn adventure, genaamd de Himalayan 452 Raid. Met een mogelijke interne codenaam van Project K1X, zal de Himalayan 452 Raid een meer offroad gericht model zijn van de reeds capabele offroad Himalayan 452. Verwacht wordt dat het model tal van verbeteringen zal bevatten om betere prestaties te leveren in ruig terrein.

Volgens een bericht van het Indiase autoblad Rush Lane zal de aankomende Himalayan 452 Raid worden uitgerust met volledig verstelbare voor- en achtervering en heeft ie meer grondspeling. Bovendien zal ie lichter zijn, hoewel het bericht geen geschatte gewichtscijfers vermeldt. Ter vergelijking heeft de Himalayan 452 naar verluidt een rijklare massa van 196 kilo, wat relatief zwaar is voor dit type adventure bike. Zijn naaste concurrent, de 390 Adventure, heeft naar verluidt een rijklare massa van 172kilo.

Valbeugels houden schade binnen de perken

Naast verbeterde vering en verminderd gewicht, wordt verwacht dat de Himalayan 452 Raid ook wordt uitgerust met diverse offroad accessoires. Zo beschermt een rally-keienvanger de onderkant van het blok tegen schade bij het rijden door ruig terrein, terwijl valbeugels de schade aan de motor binnen de perken houden. Handbeschermers stellen rijders in staat om gemakkelijk door struiken en licht gebladerte te manoeuvreren, terwijl tubeless spaakwielen vertrouwen geven bij het trotseren van verschillende terreinen.

Hoewel dit alles opwindend is voor de Royal Enfield-fans die uitkijken naar een capabele offroad, lijkt het erop dat we nog geruime tijd moeten wachten voordat deze motor op Indiase wegen verschijnt, laat staan op de internationale markt. Een rapport van News18 suggereert dat vanwege het gebruik van tubeless spaakwielen het verkrijgen van goedkeuring van het Bureau of Indian Standards enige tijd in beslag kan nemen. Desalniettemin wordt verwacht dat de Himalayan 452 Raid zijn debuut zal maken op EICMA 2026 en gepland is voor lancering in India in de vroege maanden van 2027. Overigens zie je op de foto’s de Royal Enfield Himalayan 452 die eind 2023 in India werd geïntroduceerd.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen