Marzocchi Suspension stopt – update

Het Italiaanse Marzocchi zal zeer binnenkort de deuren sluiten. Die beslissing heeft het Amerikaanse moederbedrijf Tenneco genomen. Het besluit kwam niet helemaal onverwacht. Tenneco kondigde in 2011 al aan plannen te hebben om te stoppen met Marzocchi. Omdat het huurcontract van de fabriek in september zal verlopen, acht Tenneco dat een goed moment om de werkzaamheden niet verder te zetten.

De oorzaak van het besluit is niet helemaal duidelijk. Volgens een verklaring van Tenneco – waar het Italiaanse motornieuwsplatform Motociclismo uit citeert – zou de financiële crisis één van de redenen zijn om uit de verzadigde veringsmarkt te stappen. Slecht nieuws voor de honderdtwintig werknemers van het bedrijf dat bij Bologna gevestigd is. Zij moesten vier jaar geleden ook al salaris inleveren om het merk in bedrijf te houden. Ook is dat slecht nieuws voor merken als AJP, GasGas en Beta die hun modellen standaard met Marzocchi’s uitrusten. Zij zullen het binnenkort dus moeten doen met de voorraad die overblijft. Ook MV Agusta zal op zoek moeten naar een andere fabrikant, want zij hebben op hun splinternieuwe Turismo Veloce Marzocchi voorpoten zitten.

Het lijkt wachten op het volgende Italiaanse merk dat in problemen komt. Na de val van Malaguti en die andere veringproducent Paioli Meccanica, blijven er steeds minder over.

Update 29-08-2015: De directie van moederbedrijf Tenneco heeft bevestigd dat de Marzocchi-fabriek in Italië eind dit jaar zal sluiten. De 127 mensen in de fabriek in Bologna komen op straat te staan, net zoals de 11 werknemers in Noord-Amerika en Taiwan. En zo komt er dan definitief een einde aan het veringmerk dat al sinds 1949, toen nog sterk samenwerkend met Ducati, van zich laat spreken.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.