Max Biaggi vestigt snelheidsrecord op elektrische Voxan Wattman

Max Biaggi reed met de Voxan Wattman, een elektrische motorfiets gebouwd in Monte Carlo, een snelheid van 408 km/u. Daarmee vestigde hij elf records.

De snelheid die door Max Biaggi’s aders stroomt is als de elektriciteit in het elektriciteitsnet. Zodra je de stekker weer in het stopcontact steekt, begint het weer. Noem snelheid en Max staat aan. Dan trekt hij z’n pak aan, zet z’n helm op, laarzen en de motorhandschoenen aan, draait de sleutel om en geeft gas. Altijd hard gaan.

Samen met Voxan Wattman brak hij van 31 oktober tot 1 november elf snelheidsrecords en vestigde hij zich als coureur op de snelste elektromotor ter wereld.

Verjaardag met groot succes

Max Biaggi en Voxan, de in Monaco gevestigde fabrikant van elektrische motorfietsen, hebben met succes de 20e verjaardag van de Venturi Group gevierd door in totaal elf nieuwe wereldsnelheidsrecords te vestigen op de luchthaven van Châteauroux in Frankrijk.
De topsnelheid die gedurende de drie dagen werd bereikt was 408 km/u, terwijl de versie met tophalf van de Voxan Wattman 366,94 km/u haalde.

Het eerste record, het meest begeerde van de twaalf, werd gevestigd op de ochtend van zaterdag 31 oktober.
Max Biaggi leidde de Voxan Wattman naar een snelheid van 366,94 km/u met een start, waarmee het nieuwe wereldsnelheidsrecord voor de ‘gedeeltelijk aerodynamische elektrische motorfiets van meer dan 300 kilo’ werd gevestigd. Het vorige record behoorde toe aan Ryuji Tsuruta en Mobitec EV-02A, die een snelheid haalden van 329 km/u (204 mph).
De instrumentatie van de Voxan, met zijn grijze kuip ontworpen door Sacha Lakic, signaleerde tijdens de poging een topsnelheid van 408 km/u, die over een relatief korte afstand van 3,5 km werd bereikt.
Het uitstekende resultaat moedigde het Voxan-team aan om nog hoger te mikken met het oog op een gemiddelde snelheid van 400 km/u.

Max Biaggi: ‘400 km/u is een ongelooflijke sensatie’

Op vrijdag de 30e werd het record gevestigd met Voxan Wattman in een niet-aërodynamische versie, zonder de kuip en over een afstand van 1 mijl.
De meting was hetzelfde: 1 mijl in tegengestelde richting, binnen een periode van twee uur. De uiteindelijke snelheid was opnieuw het gemiddelde van de twee snelheden die tijdens deze twee races werden opgetekend: 349,38 km/u.
Het instrumentarium aan boord toonde echter aan dat de Voxan Wattman, aangedreven door zijn krachtige motor van 270 kW (362 pk), met een gelanceerde start een topsnelheid van 372 km/u bereikte, een goed voorteken voor de volgende pogingen, gepland voor het einde van 2022.

De andere negen records

Het team van Gildo Pastor had nog een aantal andere wereldrecords in het vizier. Na deze drie dagen van proberen zijn dit de definitieve records:

  • ¼ mijl, rollende start, gedeeltelijk aërodynamisch: 394,45 km/u – geen voorgaand record.
  • ¼ mijl, start gelanceerd: 357,19 km/u – geen vorig record
  • 1 km, start gestart, gedeeltelijk aërodynamisch: 386,35 km/u – vorig record: 329,31 km/u
  • ¼ mijl, stationaire start, offline: 126,20 km/u – geen vorig record
  • ¼ mijl, stilstaand, gedeeltelijk aerodynamisch: 127,30 km/u – vorig record: 87,16 km/u
  • 1 km, stationaire start: 185,56 km/u – geen vorig record
  • 1 km, stationaire start, gedeeltelijk gerationaliseerd: 191,84 km/u – vorig record: 122,48 km/u
  • 1 mijl, stationaire start: 222,82 km/u – geen vorig record
  • 1 mijl, stationaire start, gedeeltelijk aerodynamisch: 225,01 km/u – geen vorig record.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?