Meer bewijs voor 2020 Kawasaki Ninja ZX-10RRR

Een maand geleden reageerde Kawasaki op de Ducati Panigale V4 R, die op dit moment domineert in het World Superbike Championship. Om Ducati het vuur aan de schenen te leggen, dacht Kawasaki er ook aan om een speciale homologatie superbike te bouwen. Die wordt dan net als de Panigale V4 R een pure racer mét verlichting. En gebouwd om de WorldSBK-titel te winnen.

Dat het Kawasaki menens is met de nieuwe 2020 Ninja ZX-10RRR zouden de aanvragen bewijzen die Kawasaki bij de California Air Resources Board (CARB) heeft ingeleverd. Normaal gesproken worden in zo’n CARB-file nieuwe motoren vermeld die in den volgend jaar op de weg komen. Met het gerucht over de WSB-Kawasaki is enige voorzichtigheid geboden. Immers valt de afwezigheid van ZX-10RRR in de CARB-file behoorlijk op.

Ninja ZX-10RRR niet genoemd

Een CARB-file concentreert zich meestal op een motorblok dat in meerdere modellen gebruikt kan worden. Een zo’n file kan dus meerdere modellen bevatten. In het dossier van 2019 Kawasaki Superbike bijvoorbeeld worden zowel de Ninja ZX-10R als de raceklare Ninja ZX-10RRR genoemd. Ook in andere jaren was dit altijd het geval. Maar de lijst die Kawasaki voor 2020 heeft ingeleverd bij de CARB laat alleen de emissienomen van de Ninja ZX-10R zien. De meest voor de hand liggende reden zou kunnen zijn dat de 2020 ZX-10RRR een ander blok heeft. Omdat daarmee ook de emissie-uitstoot verandert, moet er een aparte aanvraag worden ingediend.

Natuurlijk kan het ook zo zijn dat Kawasaki de plannen voor volgend jaar nog niet heeft uitgedokterd. Dat lijkt onwaarschijnlijk. Ook zou Kawasaki de homologatie van de 2020 straat Ninja ZX-10RRR kunnen uitstellen tot het Kawasaki Racing Team een besluit heeft genomen hoe te handelen in 2020. Al te lang moet Kawasaki dan niet wachten, de voorsprong van Ducati wordt anders wel heel groot.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?