Meer duidelijkheid over de nieuwe rijbewijsregels

Dat er veel te doen is om de nieuwe rijbewijsregels, is wel duidelijk geworden nadat wij er eerder deze week over schreven. En dat niet voor iedereen duidelijk is wat precies de gevolgen zijn, ook.

Want hoe werkt dit buiten Nederland? In België mag je met je autorijbewijs een 125cc besturen, maar over de grens niet. Is een 21-jarige met A straks wel legaal in het buitenland op pad?

Het antwoord is een ja met een maar. Bedenk je namelijk wel dat je alleen op een A1- en A2-motor mag rijden (die categorieën staan gewoon op het rijbewijspasje aangegeven) én een driewielig motorvoertuig met onbeperkt vermogen. Je mag simpelweg nog niet op de A-motor rijden, ook niet in het buitenland. Pas na twee jaar vervalt namelijk code 80 en mag je op de tweewielige motor rijden van de categorie A. Om verwarring in het buitenland te voorkomen, moet je dan ook een nieuw rijbewijs aanvragen bij de gemeente. En ja, dat kost geld… 

En wat als je als 21-jarige een A2-rijbewijs hebt. Moet je dan nog wel apart examen doen? 

Ook dit is een ja met een maar. Er wordt nooit ‘automatisch’ een rijbewijs van een hogere categorie afgegeven. Er moet altijd eerst een examen gedaan worden via het getrapte systeem (A1 – A2 – A), dat is en wordt niet gewijzigd. Als je twee jaar in bezit bent van een A2 rijbewijs dan mag je het A-examen doen. Dat is één praktijkexamen verkeersdeelname, waarmee je het categorie A-rijbewijs haalt. Omdat je dan het getrapte systeem volgt, heb je niet te maken met code 80. Code 80 is namelijk alleen van toepassing als het A-rechtstreeks examen gedaan wordt.

We geven het toe, pittige kost. Binnenkort in MOTO73 meer hierover!

Foto: ANP

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?