Meer motorfietsen = minder files

Als tien procent van de autogebruikers op filegevoelige trajecten en piekmomenten de auto laat staan en kiest voor een motorfiets of scooter, worden de files bijna de helft korter. Dat blijkt uit een studie van Transport en Mobility Leuven in opdracht van de Belgische automobiel- en tweewielerfederatie FEBIAC.

Voor het onderzoek onderzocht Transport en Mobility het traject Leuven-Brussel op de E40 tijdens de ochtendspits op een gewone werkdag in mei 2011. De file ontstaat op dat traject rond 6.40 uur en groeit snel aan. Een ritje Leuven-Brussel duurt om 7.50 uur een kwartier langer dan buiten de spits. Om 9.10 uur is de file verdwenen. In totaal zijn er 1.925 voertuigverliesuren per dag.

Als op dit traject tijdens deze periode 10 procent van de auto's vervangen wordt door motorfietsen, zijn de effecten op de file sprekend, zegt FEBIAC. De file vormt zich nog steeds om 6.40 uur, maar groeit minder snel aan en ze reikt ook minder ver. Het tijdverlies bedraagt nooit meer dan zes minuten en de file is veel sneller opgelost. In dit scenario tellen we slechts 706 verliesuren. Dat is een afname van 63 procent!

Sterker: als 25 procent van de auto's vervangen wordt door motorfietsen, is er van files geen sprake meer. Naast de enorme winst die wordt geboekt op het vlak van beperking van de file-uren en de filekost, vaart ook het milieu wel bij de modale verschuiving van auto naar gemotoriseerde tweewieler, zegt FEBIAC. De totale externe emissiekost van recente motorfietsen ligt 21 procent lager dan die van een gemiddelde personenwagen.

Toch wil FEBIAC niet blind zijn voor eventuele negatieve gevolgen van deze wijziging. "De veiligheid is er daar een van. Daarom zijn we al veel langer pleitbezorger van een goede rijopleiding en van een goede regeling van het rijden in en tussen de files", zegt FEBIAC, die besluit dat gemotoriseerde tweewielers een efficiënt, haalbaar en schoon alternatief zijn voor de auto.

Foto: ANP
Bron: hln.be

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.