Meer nieuwe motoren verkocht

De nieuwe verkoop van motoren zit weer in de lift, want in het eerste kwartaal van dit jaar werden maar liefst 3.003 nieuwe tweewielers met meer dan 50 cc ‘verkocht’. Verkocht zetten we overigens tussen aanhalingstekens, omdat we niet met zekerheid kunnen zeggen dat deze motoren ook daadwerkelijk bij motorrijders in de garage staan. Het gaat namelijk om registraties van kentekens en dat is nogal een verschil ten opzichte van echte verkoop. Maar goed, dat dit cijfer meer dan prima is, blijkt wel uit het feit dat in dezelfde periode van 2013 de importeurs melding konden maken van 2.646 geregistreerde nieuwe motoren. Een flinke plus dus. 

Evenals vorig jaar is BMW trots koploper. Ze liepen zelfs uit op de concurrentie door nu 583 exemplaren te ‘verkopen’ (of in ieder geval voorzien van een kenteken), een stijging van maar liefst 46 procent. De Duitsers hebben dat vooral te danken aan de BMW R1200GS/Adventure. In totaal gingen er 236 stuks over de toonbank in de eerste drie maanden van 2014. Een andere flinke stijging werd neergezet door Yamaha. De nieuwe MT-serie en de XVS950 zorgen ervoor dat de Japanners nu tweede in de importeurslijst staan met 442 gekentekende motoren. Dat was vorig jaar in dezelfde periode nog 317.

Suzuki zit nu een beetje op dat niveau, met 328 motoren die ze op kenteken zetten. Niet geheel onverwacht, de V-Strom1000 zorgt voor een positieve impuls. Er werden maar liefst 78 van die dikke allroads ‘verkocht’. Honda zakte naar 300 stuks en daar zullen ze uiteraard niet blij mee zijn. Zeker niet als je weet dat ze in 2013 nog 481 motoren in dezelfde drie maanden op kenteken wisten te zetten. Door de daling zit Kawasaki nu in de nek van hun Japanse concurrent. Zij noteerden namelijk 280 stuks in het begin van 2014. Verkooptoppers waren de Z800 (69) en Z1000 (70). 

Enigszins tegenvallend is de ‘verkoop’ van de Italiaanse merken Aprilia en MV Agusta. In het eerste kwartaal van dit jaar zette Aprilia slechts negentien motoren op kenteken. Vorig jaar, ook al geen topjaar voor het Piaggio-merk, werden er 32 registraties genoteerd. Niet veel beter doet MV Agusta het, ondanks hun tegenwoordig brede modellenlijn. Evenals vorig jaar werd er in de eerste drie maanden van het jaar zeventien stuks ‘verkocht’.

 

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.