13 C
Nederland
zondag 25 september 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

‘Mobiele flitscontroles opschorten’

De voorzitter van politievakbond ACP, Gerrit van de Kamp, pleit ervoor te stoppen met de mobiele flitscontroles en wij zijn het daar uiteraard roerend mee eens.

Journalistieke intregriteit gebiedt ons er enkel wel wat dieper op in te gaan dan het gewoon een goed idee te vinden. We moeten duiden wáárom we het een goed idee vinden. Meneer Van de Kamp legt uit dat politiemensen zelf de nieuwe mobiele flitsapparatuur niet vertrouwen, aangezien met enige regelmaat compleet verkeerde snelheden gemeten worden.

Elke simpele ziel kan inschatten dat een vrachtwagen of een ander groot voertuig geen immens hoge snelheden zal klokken, terwijl die in de praktijk dus regelmatig wel uit de meter rollen. Zo kon Van de Kamp een voorval herinneren waar een lijnbus met 185 kilometer per uur geflitst werd, en er is zelfs een anekdote van een vrachtwagen die geklokt werd met een snelheid van 240 kilometer per uur. Toch vrij opmerkelijk…

VVD-Kamerlid Barbara Visser heeft zich ook gemeld in de discussie en eist opheldering: “Je moet ervan uitgaan dat als je wordt geflitst dat correct gebeurt. Als iedereen procedures moet gaan aanspannen bij een overduidelijke onterechte bon dan is dat echt de omgekeerde wereld. Voor beroepschauffeurs kan de schade ook groter zijn dan alleen een verkeersbon, hun baan kan ook op het spel staan.”

Dat die apparaten dus zo onbetrouwbaar als wat zijn, is an sich geen reden waar wij motorrijders iets mee te maken hebben, maar zelfs één mobiele flitser minder langs ’s lands wegen is al een verbetering, toch?

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen