maandag 15 juli 2024

‘Motorblok gekopieerd? Hoe kom je erbij!’ Zontes in z’n wiek geschoten

Hoe de tijden veranderen! De Chinezen stonden ooit bekend om het kopiëren van Europese en Japanse motoren. Maar als je ze van betichtte, hoorde je er nooit wat van. Het Chinese Zontes zou een blok hebben gekopieerd, maar slaat ferm van zich af.

Zontes ontwikkelt z’n eigen driecilinderblok dat superieur moet zijn aan soortgelijke blokken van MV Agusta, Triumph en Yamaha. Het project werd vorig jaar officieel aangekondigd en de werkzaamheden vorderen gestaag, zozeer zelfs dat een plaatselijke website een afbeelding van het prototype online heeft gezet. Het ergste probleem zit hem niet in het lek, maar in het feit dat op de oliefilters Yamaha staat, zoals dezelfde site ondeugend opmerkt.

Benelli-moederbedrijf QJ patenteert dikke V-twin: Chinese Super Duke op komst?

Foto vergelijking

Zontes ging meteen in de aanval door foto’s vrij te geven van de motor in drie verschillende ontwikkelingsstadia. Ze gingen vergezeld van foto’s van cilinders, cilinderkoppen, krukassen, nokkenassen en balansassen om aan te tonen dat hij niets kloont.

Tegelijkertijd legde Zontes uit dat het blok links de eerste versie is en rechts het laatste stadium van ontwikkeling. Zontes wees er ook op dat oliefilters vaak onderling verwisselbaar zijn, ook al zijn zij van verschillende merken. Dit wordt aangetoond door een foto, gemarkeerd met ‘Yamaha’, ‘Honda-Yamaha-Kawasaki’ en ‘Zontes’.

Heel anders

De Britse website bennetts.co.uk die het nieuws bracht, merkt op dat zelfs indien Zontes zich had laten inspireren door de 847cc-Yamaha CP3-motor van de MT-09, het Zontes-blok allesbehalve een kloon is, vanwege het aanzienlijke verschil in de gietstukken en het feit dat het de bedoeling is het blok aan te bieden in twee versies met een cilinderinhoud die verschilt van die van de Japanse. Het zou gaan om een versie van 650 cc en 1000 cc.

Het doel is ambitieus: Zontes mikt op een blok dat meer dan 13.000 tpm kan maken tegenover de 11.000 van de Yamaha driecilinder en de 12.500 van de Triumph 765, met een compressieverhouding van 13,5:1, wat hoger is, om een hoger vermogen te bereiken dan de concurrentie.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen