Motoren voor nieuwe coureurs

Dit is een persbericht. De redactie van MOTOR.nl is dus niet verantwoordelijk voor de inhoud. Heb je zelf een persbericht dat je graag op MOTOR.nl ziet? Dan mail je deze naar redactie@motor.nl.

De SOBW organiseert al meer dan 25 jaar betaalbare wegracekampioenschappen voor motoren, scooters en brommers op diverse kleine circuits in binnen- en buitenland. Door de jaren heen zijn veel motorfietsen – om diverse redenen – in de schuur beland. De SOBW zoekt daarom coureurs die op een beschikbare motor, scooter of brommer willen gaan racen. Vrijwel altijd mét begeleiding van een ervaren monteur of coureur. Een heel betaalbare én slimme manier om te starten met de wegracesport!

Veel beschikbare motorfietsen
Vaak heeft een beginnende coureur geen of weinig financiële middelen om een motorfiets aan te schaffen. Ook ontbreekt het nog wel eens aan technische know-how om een motor, brommer of scooter te onderhouden en te prepareren. Vraag en aanbod worden nu door de SOBW bij elkaar gebracht. Teams die besloten te stoppen met racen omdat hun coureur(s) stopten hebben vaak nog een of meerdere goed lopende machines in de schuur staan. Coureurs die overstapten op een andere machine hebben hun vorige liefde meestal ook nog in bezit. Of coureurs die om andere redenen zijn gestopt met racen willen hun kennis en passie wél graag overbrengen op anderen en bieden hun motor te leen aan. 

Eenvoudig aanmelden
Het principe is simpel: geïnteresseerde rijders sturen een mail naar info@sobw.nl met daarin hun wensen om te racen. De SOBW zoekt naar de beste combinaties en brengt coureur en motor bij elkaar. In vrijwel alle klassen zijn beschikbare machines aanwezig om te worden gebruikt door de  nieuwe coureur. Bijna altijd wordt deze coureur bijgestaan door een team, eigenaar of oud-coureur met technische kennis en hulp. Elke coureur maakt zijn eigen (financiële) afspraken met de eigenaar van de motor.

De SOBW organiseert races in de volgende klassen:

Sportklasse
Deze klasse komt het dichtst in de buurt bij de bromfietsen die op de openbare weg rijden. Uiteraard zijn er een aantal technische aanpassingen mogelijk. Er wordt met zowel luchtgekoelde als vloeistof gekoelde motorblokken gereden en er mogen alleen banden gebruikt worden die op de openbare weg zijn toegestaan. De sportklasse is bij uitstek geschikt als opstapklasse om de wegracesport te ontdekken.

Formuleklasse
De opvolger van de Sportklasse. In de Formuleklasse zijn er meer technische vrijheden mogelijk zoals de carburateur met een grotere doorlaat diameter en de voorvork van een andere uitvoering. Het frame dient echter wel zoals de straatuitvoering te zijn. Naast de legale straatbanden mogen in deze klasse ook regenbanden worden gebruikt. 

Expiklasse
Dit is de snelste schakelklasse van de SOBW. De Expiklasse klasse volgt de Formuleklasse op biedt nog meer technische mogelijkheden. De cilinderinhoud mag niet meer dan 50 cc zijn en de carburateur doorlaat diameter mag niet meer dan 20 mm bedragen. Meestal wordt een Honda RS 125 frame gebruikt waarin een 50 cc motorblok wordt gemonteerd. Er wordt gereden met slicks en regenbanden. 

Topscooterklasse
De Topscooterklasse rijdt de snelste ronden bij de SOBW. Het is verplicht om het originele frame van een straatscooter te gebruiken. De cilinderinhoud is maximaal 70 cc en de carburateur diameter mag maximaal 19 mm zijn. Er dient ook een treeplank aanwezig te zijn. Banden zijn reglementair voorgeschreven. 

Trofeo Scootermatic Replica
Echt een instapklasse voor de beginnende scooterracer met daarnaast ook een internationale uitwisseling met andere rijders. Er mogen slechts enkele onderdelen vervangen worden door Malossi onderdelen om te racen. De cilinderinhoud dient naar 70 cc gebracht te worden en de doorlaat diameter van de carburateur is afgestemd op het gewicht van de scooter om een zo eerlijk mogelijke competitie te creëren. Het onderdelenpakket wordt door geselecteerde Malossi scooter dealers tegen speciale condities geleverd. 

Yamaha R125 Cup – powered by GAMMA
Deze viertakt klasse biedt een competitie op gelijkwaardige motorfietsen. Er zijn geen structurele wijzigingen aan de motorfiets toegestaan behoudens enkele veiligheidsvoorzieningen voor racegebruik. Raceschakeling is toegestaan. De motorblokken zijn zelfs verzegeld en de banden worden reglementair voorgeschreven. In deze klasse komt het echt aan op de kwaliteiten van de coureurs. Een perfecte klasse om door te groeien binnen de wegracesport.

NSF Open klasse
De NSF Open klasse is ook een viertakt klasse waarbij de specificaties zoals door fabrikant aangegeven in het werkplaatshandboek leidend zijn. Ook hier zijn de banden reglementair voorgeschreven. Een mooie opstapklasse die – gezien het formaat van de motorfietsen – speciaal  bedoeld is voor jongens en meisjes tot 14 jaar. Door de gelijkheid van de motorfietsen geven de racekwaliteiten van de coureur de doorslag. 

Molenaar NSF100 Championship
Deze klasse wordt volledig georganiseerd door het ervaren team van oud GP-coureur Arie Molenaar. De motorfietsen voldoen aan dezelfde eisen als de NSF Open klasse. Het verschil met dit kampioenschap is dat coureurs op basis van diverse criteria geselecteerd worden. De motorfietsen blijven eigendom van Molenaar en dit team zorgt ook voor het technische onderhoud. Elke race rijdt de coureur op een willekeurige, door loting geselecteerde motorfiets om een zo eerlijk mogelijke competitie te garanderen. Een zeer betaalbare en professionele opstapklasse voor jeugd van 9 t/m 14 jaar.

Let op: de specifieke eisen en voorwaarden waaraan de motorfietsen per klasse moeten voldoen staan uiteraard allemaal vermeld in de reglementen welke op de website van de SOBW na te lezen zijn. http://www.sobw.nl/pagina6.html  

Meer informatie
Neem voor meer informatie en aanmelden contact op met de SOBW via info@sobw.nl. 

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?