Nieuw: de Ducati 1299 Panigale

Tja, een verrassing kunnen we het niet meer noemen, maar indrukwekkend is -ie zeker! Ducati brengt een 1299 Panigale en dat betekent maar liefst 1285cc. Pfoeh! Nog indrukwekkender zijn de cijfers, want de dikke tweecilinder braakt maar liefst 205 pk uit en 145 Nm! En dat bij een drooggewicht van 166 kilogram, bizar. Ducati heeft de vermogenswinst optimaal uitgebuit door de boring van de cilinder dikker te maken en doet dus geen enkele concessie aan het superquadro-principe.

Naast de nieuwe paardenstal brengt Ducati ook nog wat nieuwe elektronische snufjes. Zo is bochten-ABS aanwezig en een nieuwe gyroschopische meet-unit moet alle elektronica, zoals tractiecontrole, nóg beter laten werken. Ook brengen de Italianen een quickshifter waarmee je zonder koppeling zowel op- als terug kunt schakelen. 

Het rijwielgedeelte is iets scherper geworden door onder andere een wat scherpere balhoofdhoek. Verder komt deze nieuwe Panigale in meerdere edities op de markt, met verschillende veerelementen en andere exotische onderdelen voor de duurdere uitvoeringen.

En we hebben met deze 1299 trouwens niet te maken met een WSBK-homologatiemodel, want de grens voor tweecilinders binnen dat kampioenschap ligt op 1200cc. Ducati brengt dan ook een vernieuwde Panigale R, een ‘gewone’ 1199 met alle nieuwe elektronica en dus klaar voor de strijd in het World Superbike-kampioenschap. Maar, nog belangrijker: ook deze 1199 Panigale R heeft 205 pk en dat bij 195 rijklare kilo’s!

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?