MV Agusta, het legendarische Italiaanse motormerk dat bekend staat om zijn “Motorcycle Art”, heeft een turbulente periode doorgemaakt wat betreft eigendomsveranderingen. Wat in oktober 2023 begon als een strategische samenwerking tussen KTM’s moederbedrijf Pierer Mobility AG en MV Agusta, heeft een opvallende wending genomen.
In juli 2023 kondigde KTM al plannen aan om de MV Agusta-fabriek in Varese te moderniseren, inclusief een investering van €15 miljoen voor nieuwe apparatuur en technologie. In maart 2024 versnelde Pierer Mobility zijn plannen door een aanvullende 25% van de aandelen te verwerven, waardoor KTM AG een controlerend belang van 50,1% kreeg. Hubert Trunkenpolz, bestuurslid bij Pierer Mobility AG, nam de functies van CEO en bestuursvoorzitter over van Timur Sardarov, die vice-voorzitter, merkambassadeur en consultant werd.
De grootste verrassing volgde echter op 31 januari 2025. Slechts negen maanden na het verkrijgen van de controle, bevestigde MV Agusta dat Art of Mobility S.A., een bedrijf gecontroleerd door de Sardarov-familie, weer de volledige eigendom van de MV Agusta Group zou verwerven. MV Agusta noemde zorgen over de financiële situatie bij PIERER Mobility AG als reden voor deze ommekeer, om te voorkomen dat deze een negatieve impact zou hebben op hun activiteiten.
Tijdens deze aankondiging benadrukte MV Agusta zijn versterkte financiële stabiliteit, met een gerapporteerde toename van 116% in motorverkopen voor 2024 en recordverkopen van onderdelen, met een beschikbaarheidspercentage van 99% voor modellen tot zeven jaar oud.
Bajaj Auto versterkt positie in KTM met miljoeneninvestering
Verhuizing Centro Ricerche Castiglioni
Na de terugkeer onder eigendom van de Sardarov-familie kondigde MV Agusta in februari 2025 een andere significante verandering aan: de verhuizing van het historische Centro Ricerche Castiglioni (CRC) designcentrum naar de hoofdfabriek in Varese.
Het CRC, genoemd naar de Castiglioni-familie die MV Agusta in de jaren ’90 nieuw leven inblies, heeft een bijzondere plek in de geschiedenis van motorfietsontwerp. Opgericht in de vroege jaren ’90, was het CRC verantwoordelijk voor het ontwerpen van enkele van de meest iconische en visueel indrukwekkende motorfietsen ooit geproduceerd, waaronder de F4-serie, de Brutale en de F3.
Volgens het management van MV Agusta werd de verhuizing ingegeven door de wens om de samenwerking tussen ontwerpers en ingenieurs te verbeteren, operationele kosten te verlagen door faciliteiten en middelen te consolideren, en de ontwikkeling van nieuwe modellen te versnellen door het ontwerpproces te stroomlijnen.
MV Agusta prijzen en marktdynamiek in Nederland
De Nederlandse markt voor MV Agusta motorfietsen weerspiegelt een mengeling van waardering voor Italiaans design en prestaties, getemperd door zorgen over betrouwbaarheid en gebruikskosten. Nieuwe MV Agusta-modellen hebben een premium prijskaartje, terwijl de tweedehands markt een breder bereik aan opties biedt voor liefhebbers.
Op het gebied van betrouwbaarheid en onderhoud hebben MV Agusta-motoren historisch gezien enkele uitdagingen gehad, vooral bij oudere modellen. Problemen zoals elektrische storingen en injectiesysteem-gerelateerde problemen zijn gerapporteerd. Nieuwere modellen tonen echter verbeteringen in betrouwbaarheid dankzij verbeterde kwaliteitscontrole en technologische vooruitgang.
Ondanks een beperkt dealernetwerk in vergelijking met andere premiummotormerken, geniet MV Agusta een sterk merkimago in Nederland, geassocieerd met Italiaans vakmanschap, exclusief design en hoogwaardige prestaties. Het merk trekt vooral liefhebbers aan die exclusiviteit waarderen en bereid zijn een premium te betalen voor een unieke rijervaring.