vrijdag 26 april 2024

MV Agusta werkt aan 350cc twins

In een exclusief interview met Asphalt & Rubber heeft MV Agusta-topman Timur Sardarov aangegeven te werken aan 350cc-tweecilindermodellen. Van de zomer werd de samenwerking met Loncin al bekend en nu wordt het dus allemaal wat concreter.

Naar verwachting zal de samenwerking met de Chinezen lijken op dat van merken als MASH Motors, SWM en Benelli. De productie vindt bij die merken plaats in China, terwijl de assemblage in Europa gebeurt. Dat drukt een van de grotere kostenposten waar Europese fabrikanten mee moeten dealen, namelijk arbeid.

Even slim naar MV Agusta’s huidige gamma kijken, opent de mogelijkheid voor nog een kostenefficiënte oplossing. De huidige MV Agusta Trepistoni-driecilinder is er in een 675cc en 798cc uitvoering. Hak daar een cilinder vanaf en verander de slag – dat laatste is ook het grootste technisch het verschil tussen de 675 en 800. Zo verandert een MV Agusta de Tre Pistoni relatief eenvoudig in een Due Pistoni.

Door de al ontwikkelde verbrandingskamerdelen van de F3 toe te passen op een herontworpen tweecilinder-carter kan MV Agusta heel efficiënt een 350cc twin maken. De landgenoten van Aprilia pasten eenzelfde aanpak toe in de ontwikkeling van de nieuwe 660cc-tweepitter. Dat blok gebruikt men in de RS660 en de aanstaande Tuono 660 en Tuareg 660. Kort door de bocht moesten de achterste twee cilinders van het Aprilia RSV4 het veld ruimen en prompt hebben de Noalesen een staande twin.

Zo verandert een MV Agusta de Tre Pistoni relatief eenvoudig in een Due Pistoni.

Zoals ook Aprilia hun nieuwe blok inzet in meerdere motoren in uiteenlopende marktsegmenten, zal MV waarschijnlijk ook volgen. Sardarov zou aangegeven hebben dat de nadruk bij de 350-modellen meer op dagelijks gebruik komt te liggen dan in het huidige assortiment. Ook zou de prijs aantrekkelijk moeten worden om nieuwe kopers te trekken.

Volgens Sardarov in het interview met Asphalt & Rubber mogen we de mini-MV’s – lees: dat is dus meervoud! – al op de EICMA van 2020 verwachten.

Afbeelding: MV Agusta/MotorNL

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen