dinsdag 4 november 2025

MV Agusta zet de toon met nieuwe Brutale Serie Oro

De MV Agusta Brutale Serie Oro is niet zomaar een motorfiets; het is een statement. Waarom? Volgens MV Agusta is de waarde van een motorfiets niet alleen te meten in pk’s of rondetijden, maar in de ervaring die het biedt. Ja, iets om over na te denken…

Centraal in de Brutale Serie Oro ligt de nieuwe 950 EVO-motor. Deze 931cc driecilinder is een evolutie van het platform dat ook de Enduro Veloce aandrijft. Alleen dan anders. De motor biedt niet alleen meer vermogen en koppel, maar ook verbeterde rijbaarheid door onder andere een geoptimaliseerde cilinderkop en herontworpen inlaat- en uitlaatpoorten. Met een indrukwekkende 148 pk bij 11.200 tpm en 107 Nm bij 8.400 tpm.

Radicaal herzien

De Brutale Serie Oro introduceert ook een nieuw trellis stalen frame, met een verbeterde torsiestijfheid en minder gewicht en verder merken we ook een langere wielbasis op. De ergonomie van de Brutale Serie Oro is radicaal herzien om meer rijcomfort te bieden, zonder in te boeten op sportiviteit want het blijft natuurlijk wel een MV. De vernieuwde zitpositie, het luxe Alcantara-bekleding en de nieuwe voetsteunen moeten dat rijcomfort nog een verdere push geven. Het zitvlak is 20 mm breder aan de voorkant, 40 mm breder en 40 mm langer aan de achterkant, met meer demping voor meer comfort en bewegingsvrijheid tijdens sportief rijden. Het zitvlak van de passagier is ook 20 mm breder gemaakt en voorzien van zachtere vulling voor betere ondersteuning.

Met een nieuw 5″ TFT-dashboard biedt de Brutale Serie Oro verbeterde leesbaarheid en gebruikerservaring. Met vijf rijmodi — Rain, Urban, Sport, Race en Custom — kan elke rijder de parameters afstemmen voor een perfect afgestemde rijervaring.

Dual-tube-technologie

De Öhlins NIX 30 upside-down voorvork met 43 mm TiN-gecoate vorkpoten biedt volop instelmogelijkheden. Zowel de hydraulische als de mechanische instellingen – compressie, rebound en veervoorspanning – zijn volledig instelbaar, waarbij alle bedieningselementen handig aan de bovenkant van de vork zijn geplaatst (linkerpoot voor compressie, rechterpoot voor rebound), waardoor het eenvoudig is om de instellingen aan te passen voor zowel weg- als circuitgebruik. Aan de achterzijde zorgt de Öhlins TTX 36-schokdemper met dual-tube-technologie en een extern piggyback-reservoir voor een even nauwkeurige feedback en volledige instelbaarheid via externe compressie- en reboundregelaars.

Exclusiviteit

Met slechts 300 geproduceerde eenheden in Varese, is de Brutale Serie Oro een exclusieve motorfiets. Een speciale Serie Oro CTG-versie, beschikbaar in Pearl Red en Silver Ago, eert de rijke racehistorie van MV Agusta. Over prijzen geen woord, is da’s misschien maar beter ook…

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen