vrijdag 9 december 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Nederlandse motormarkt door buitenlandse ogen

Overal ter wereld wordt data verzameld. Om consumentengedrag inzichtelijk te krijgen, om handelingen van individuen te voorspellen, om marktanalyses te onderbouwen et cet. Dan is het wel eens grappig hoe een buitenlands databedrijf – Motorcycle Data – de Nederlandse motormarkt analyseert.

De heading van het artikel op de site van Motorcycle Data begint al goed: Nederland 2021. V-Moto is booming (+930%) in een kwakkelende motorfietsenmarkt (-12,1%). V-Moto? Er zijn maar weinig motorrijders die dan zeggen: ‘Zo! Het gaat lekker met die Australiërs’. Want dat is V-Moto; een Australisch bedrijf dat zich – nu nog – concentreert op elektrische brommers. Het intro van het artikel maakt nieuwsgierig. Vooral die +930% valt weer op. Hoe hebben die Australiërs dat geflikt?

De Nederlandse motorfietsenindustrie heeft het in 2021 moeilijk na de enorme stijging van vorig jaar. In de eerste tien maanden van 2021 zijn er 72.607 nieuwe motorfietsen en scooters verkocht, een daling van 12,1% ten opzichte van 2020, maar een stijging van 20,1% ten opzichte van 2019. V-Moto springt naar de 4e plaats (+930%).

Stuiten we op de subkop: Motorfietsen Markt Trend 2021. Da’s een zakelijke mededeling die het artikel richting geeft. De zin daarop is wel prikkelend. Nederland heeft de zesde grootste “motorfietsen” industrie in Europa. Wie zijn die andere vijf… Duitsland, VK, Frankrijk, Spanje, Italië… En dan Nederland! Staan we toch in een mooi rijtje.

Honda introduceert ‘s werelds eerste ‘Intelligent Driver-Assistive Technology’

‘Samen met België en anders dan in alle andere EU-markten, is in dit land de registratie voor veel gemotoriseerde tweewielers verplicht, die in feite bijna 15% van het totaal aantal geregistreerde twee- en driewielers vertegenwoordigen. Anders dan de ACEM laten wij deze categorie buiten beschouwing in onze analyse om een vergelijkbaar en realistisch beeld van onze industrie te geven.’

Dus de analyse is inclusief 50cc-brommers en -scooters uitgevoerd.

‘De markt is bijna stabiel tussen 70-80.000 eenheden per jaar. Het beste resultaat in 2017 (94.964 verkochte eenheden) was te danken aan het grote aantal zelfregistraties door het distributienetwerk met het oog op de invoering van fase 4 voor 50 cc-modellen (januari 2018). Het jaar daarop daalde de markt tot 69.322 eenheden.

In 2020 nam de verkoop weer aanzienlijk toe, tot 97 160, dankzij de enorme vraag naar individuele mobiliteit, maar ook door zelfregistraties voor de nieuwe stap naar fase 4-emissieniveau, dit keer voor motorfietsen.

Dit gezegd hebbende en kijkend naar het lopende jaar, is het geen verrassing dat de sector achteruitgaat. In de eerste tien maanden van 2021 werden 72.607 nieuwe motorfietsen en scooters verkocht, 12,1% minder dan in 2020, maar 20,1% meer dan in 2019.

De markt wordt gedomineerd door scooterfabrikanten en Piaggio is leider met 15% van het aandeel, gevolgd door SYM met 11,4% en La Souris Commercial (een winkelketen dat onder eigen naam scooters laat bouwen) – met 10,6%.

Het segment van de elektrische motorfietsen en scooters is het grootste in heel Europa en de bestverkopende fabrikant is het Australische V-Moto, inmiddels gevorderd naar de 4e plaats met een spectaculaire +930,6% en met 5,8% marktaandeel.

Heb jij ergens Kawasaki, Honda, BMW of Yamaha gelezen?

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen