zondag 5 mei 2024

Nieuwe Aprilia RS 457 bestormt de Indiase markt

Op de EICMA 2023 onthulde Aprilia haar lichtste model tot nu toe, de RS 457. In navolging van zwaardere RS 660, richt de RS 457 zich op sportieve rijders die de basis van het motorracen willen betreden of gewoon op zoek zijn naar een praktische en handelbare sportmotor voor zowel op de weg als op het circuit.

De Aprilia-sportmotor is zojuist geïntroduceerd in India tijdens de onlangs gehouden India Bike Week. Het supervoordelige prijskaartje zou motorrijders uit andere landen wel eens jaloers kunnen maken.

Aprilia SR GT Replica: geïnspireerd op MotoGP-motor Espargaró en Viñales

Op de Indiase markt, waar de RS 457 wordt geproduceerd, heeft hij een prijskaartje van slechts Rs 410.000, wat neerkomt op ongeveer € 4.600,-. Daarmee is het een nog betaalbaardere optie dan de Kawasaki Ninja 400, ook een lichte sportmotor die eerlijk gezegd een beetje aan het onderspit moet delven in vergelijking met de geavanceerde technologie en prestaties van de Aprilia. Kan de nieuwe Aprilia RS 457 de lat hoger leggen als het gaat om sportmotoren met een kleine cilinderinhoud? Dat zal de tijd leren, maar op papier lijkt het er zeker op.

Vanuit prestatieoogpunt krijgen we een gloednieuwe 457cc-vloeistofgekoelde, paralleltwin met een 270 graden krukas. Hoewel het een kwestie van persoonlijke voorkeur is, is iedereen het erover eens dat een 270-graden paralleltwin een beter koppel levert – om nog maar te zwijgen van het geluid en het karakter – dan een 180-graden twin. Het is geen verrassing dat andere fabrikanten zoals CFMoto en zelfs Honda voor deze configuratie kiezen. In het geval van de RS 457 levert hij een respectabele 47 pk bij 9.400 tpm en 43,5 Nm bij 6.700 tpm.

Qua technologie schittert de Aprilia RS 457 echt. Het merk Noale is altijd al geassocieerd met geavanceerde technologie, dus ook de RS 457 komt uit de fabriek met allerlei technische snufjes.

Hier vinden we een full-color TFT-display van vijf inch dat alle relevante rijgegevens bijhoudt. Een throttle-by-wire systeem biedt drie rijmodi en drie niveaus van tractiecontrole. De vering bestaat uit een 41 mm usd vork en een monoshock. De remmen bestaan uit een enkele 320mm-schijf voor en een enkele 220mm-schijf achter.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen