Hij zal ongetwijfeld snel grondig aan de tand gevoeld worden in Nederlandse grootste motormagazine, maar voor nu moeten we het nog even doen met de persmap. Een echte straf is dat niet want het gaat hier om Beta’s gloednieuwe RR 350 4T, de tweede in eigen huis ontwikkelde crosser van het Italiaanse merk. Met de 350 wil Beta het gat tussen de 250cc en 450cc overbruggen. Naar eigen zeggen was dit echter niet een kwestie van een 250 opboren of een 450 voorzien van een kleinere zuiger, de motor moest daadwerkelijk het beste van deze twee combineren.
Nu is het resultaat klaar om aan het publiek getoond te worden. Ons oordeel? Geslaagd, cum laude. We kunnen dan ook niet wachten het zelf eens uit te proberen. Maar dit is nog niet alles wat Beta ons in de Jaarbeurs te melden had. Naast de ‘gewone’ RR enduro is er ook gelijk de Factory uitvoering, volledig volgehangen met speciale onderdelen, waarvan een volledig titanium Arrow uitlaatsysteem, licht hogere compressie, geanodiseerde pluggen en doppen, 50 mm Marzocchi en een instelbare mapping nog slechts het begin zijn. 2011 ziet er goed uit voor Beta! De standaard 350 is leverbaar vanaf maart, de Factory volgt snel daarna.