13 C
Nederland
maandag 26 september 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Nieuwe Indian Motorcycle Pursuit op komst?

Indian Motorcycle heeft tot nu toe een vrij rustige cyclus van nieuwe modelreleases gehad voor het kalenderjaar 2022. De zwaarste modellen werden al veel eerder onthuld. Met het volledig herontworpen Chief-platform met drie modellen (die in het modeljaar 2022 worden uitgebracht) dat in februari 2021 werd voorgesteld en de herziene FTR-serie die kort daarna verscheen. Dit jaar was het alleen de nieuwe op de Scout gebaseerde Rogue die de krantenkoppen haalde. Maar nu komt het bericht dat Indian iets veel, veel groters – letterlijk – in de coulissen heeft staan wachten. De essentie is dat we binnenkort een volledig gekleed touring-model op basis van het Challenger-platform zullen zien. De nieuwe motorfiets zal waarschijnlijk Pursuit gaan heten.

Het vloeistofgekoelde 1768cc-PowerPlus motorblok dat de nieuwe full-dress tourer aandrijft, lijkt ook ongewijzigd te zijn.

Dat is natuurlijk logisch, want de Challenger is vanaf het begin ontworpen om als basis te dienen voor verschillende modellen. Het lijdt geen twijfel dat de tijd rijp is voor een nieuwe versie op basis van de vloeistofgekoelde V-twin, in plaats van slechts een nieuw uitrustingsniveau; Indian heeft de naam Pursuit bijna twee jaar geleden als handelsmerk gedeponeerd. In eerste instantie gingen we ervan uit dat het misschien een traditioneel vormgegeven model zou worden en anderen gokten op een sportievere machine. Maar de details die Cycle World zojuist heeft onthuld, laten het tegenovergestelde zien. In feite zouden we wel eens kunnen kijken naar Indian’s grootste motorfiets tot nu toe.

Een eerder patent toonde een traditioneel vormgegeven machine met een vloeistofgekoeld motorblok, maar met een kuip in ‘vleermuisstijl’ en zonder topkoffer.

Hoewel er nog geen foto’s van het nieuwe model zijn, hebben we wel wat meer cijfers gekregen om de lege plekken op te vullen. Zo bevestigen de nieuwe specificaties dat de Pursuit dezelfde 1768cc-V-twin zal gebruiken als de Challenger (goed voor 103,1 pk bij 5.560 tpm) en hij zal ook dezelfde tuning en uitlaat hebben. De nieuwe motorfiets deelt het chassis van de Challenger, met een wielbasis van 1.669 mm, wielen en banden die allemaal hetzelfde zijn (met bandenmaten van 130/60-19 voor en 180/60-16 achter).

Naast het motorblok en het chassis, kan ook de kuip van de Challenger zijn weg vinden naar de nieuwe Pursuit.

De verschillen zitten hem in de details, namelijk het extra koetswerk, de onderdelen en een aantal voorzieningen die zijn toegevoegd uit naam van het touring-comfort. Het ziet er zelfs naar uit dat de Pursuit hetzelfde Road Glide-type neus/kuiplontwerp zal hebben als de Challenger, ook al toonden eerdere patenten een vleermuis-achtige eenheid gemonteerd op een Challenger-chassis. Dat aspect wordt nog versterkt door specificaties die aantonen dat het elektrisch verstelbare windscherm van de Pursuit hetzelfde bereik heeft als dat van de Challenger, hoewel het scherm van de nieuwe motorfiets hoger zit. De specs laten ook zien dat de Pursuit in bijna alle opzichten groter is dan de motorfiets waarop hij is gebaseerd, wat alleen maar kan betekenen dat het een full-dress tourer wordt. In totaal is de Pursuit 2.608 mm lang, vergeleken met de 2.502 mm van de Challenger. Aangezien beide motorfietsen dezelfde wielbasis hebben, is de extra 107 mm waarschijnlijk te danken aan een extra topkoffer, waarin al dan niet een rugleuning voor de passagier is verwerkt.

Volgens de specificaties is de Pursuit langer, wat doet vermoeden dat een kofferbak/rugleuning is toegevoegd, zoals bij de Roadmaster-modellen.

Dan is er nog de kwestie van het gewicht; in rijklare vorm, gevuld met brandstof, tikt de Pursuit op de weegschaal bij 426 kilo, wat meer is dan de 412 kilo-Indian Roadmaster.

Koenigsegg elektrisch motorblok: 340 pk, 600 Nm, 30 kg

Het is ook vrij duidelijk dat Indian twee bijna identieke versies van de motorfiets zal introduceren, de Pursuit Dark Horse en de Pursuit Limited, beide met het inmiddels bekende  uitrustingsniveaus van Indian. Dat betekent dat de Dark Horse mogelijk minder toeters en bellen zal hebben, maar wel de black-out behandeling zal krijgen, voor een donkerder en minimalistischer uiterlijk. De Limited krijgt wellicht een paar extra comfortgemakken toegevoegd, met chroom en kleur om hem een meer premium uitstraling te geven. Dat gezegd hebbende, in de specificaties hebben zowel de Dark Horse als de Limited-versie van de Pursuit dezelfde gewichtsmaten.

Voorheen was de Challenger Limited (afgebeeld) het vlaggenschip, maar Indian heeft mogelijk ook een Elite-versie van een hoger niveau op stapel staan.

Naast de nieuwe Pursuit heeft Indian ook zijn zinnen gezet op een nieuwe Challenger Elite-model, waardoor het aan de top van die baggerreeks zou komen te staan, vóór het Limited-model. Aangezien hij dezelfde afmetingen en hetzelfde gewicht lijkt te hebben, zou de nieuwe uitvoering waarschijnlijk worden geaccentueerd door high-end details zoals met de hand afgewerkte lak en andere premium accenten.

Bron: Motorcyclecruiser

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen