13 C
Nederland
zondag 3 juli 2022

Nieuwe watergekoelde tourer van Indian?

De nieuwe Indian tourer lijkt sterk op de nieuw uitgebrachte Challenger, maar heeft een meer conservatieve en klassieke stijl. Voor zie je een nogal zware voorkuip, in plaats van de meer lichtgewicht en traditionele batwing-stijl. Bovendien lijkt het scherm niet verstelbaar. Dat zou gezien de grootte ervan ook niet nodig moeten zijn.

De aan weerszijden van de motor gemonteerde beenkappen zijn ook nieuw. De motor krijgt daarmee het uiterlijk van een traditionele cruiser-tourer. Hoewel de schetsen het niet duidelijk laten zien, kunnen deze schilden ook de luidsprekers bevatten voor de geluidsinstallatie.

De gedachte aan een echte Indian kilometervreter is een verrukkelijk vooruitzicht. Toch moet je wel verder kijken dan de buitenkant van de motor. Daar zit het echte innovatieve spul. Het frame is een knap staaltje monocoque-ontwerp, dat de inlaatlucht voor het blok door het frame van de machine geleid en filtert.

De lucht komt het frame binnen via drie openingen aan de onderkant van het frame  (#62 op de afbeelding hierboven). Van daaruit gaan ze door een filter om vervolgens in het brandstofinjectiesysteem te worden gepompt.

Het systeem ziet er netjes uit. Toch dit soort innovatieve ontwerpen het onderhoud bemoeilijken. Daar lijkt Indian rekening mee te hebben gehouden. Het luchtfilter ziet er in ieder geval vrij eenvoudig te vervangen uit. Zodra de tankconstructie van de motor is verwijderd, kan een eenvoudig inspectiepaneel worden verwijderd om gemakkelijk toegang te krijgen tot het filter.

Met de emissievoorschriften waaraan alle motorfabrikanten moeten voldoen, is het waarschijnlijk dat we steeds minder luchtgekoelde en zware Indians zullen zien. De toekomst is voorlopig voor vloeistofkoeling die zowel qua emissie-uitstoot als geluidproductie luchtgekoelde blokken verslaat.

Bron: visordown

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen