vrijdag 29 maart 2024

Officieel: Triumph Tiger 900, Tiger 900 GT en Tiger 900 Rally

Triumph lanceert een compleet nieuwe Tiger 900-reeks. De Tiger 900 komt als opvolger van de Tiger 800 en wordt beschikbaar in drie uitvoeringen; de Tiger 900, de GT-variant en de Tiger 900 Rally.

Met de komst van de Triumph Tiger 900, komt er dus ook een einde aan de verwarrende reeks afkortingen voor de verschillende types. Zo was de Tiger 800 verkrijgbaar in een XR, XRx, XRx Low, XRt, XCx en de XCa. Feitelijk bestaan die varianten nog altijd bij de 900, maar is het iets overzichtelijker geworden.

Triumph Tiger 800 vs Triumph Tiger 900

Belangrijker dan hoe het nieuwe beestje heet, zijn uiteraard de technische veranderingen die zich aandringen. Ten eerste het motorblok, dat dankzij een grote boring van 78 mm groeide tot een cilinderinhoud van 888cc. Klinkt als bepaald niet ingrijpend, maar waar de Tiger 800 een vuurvolgorde van 1-2-3 had, ontsteekt de Tiger 900 met een 1-3-2-volgorde. Dat belooft dus een compleet nieuwe blokbeleving.

Het vermogen bleef desondanks ongewijzigd met de groeispurt en ontstekingsvolgorde. Nog altijd braakt het blok 95 pk uit, maar nu wel 750 toeren per minuut eerder. Het maximale koppel nam daarentegen toe met 8 newtonmeter.

De Tiger 900 ontsteekt met een 1-3-2-volgorde. Dat belooft dus een compleet nieuwe blokbeleving.

Wat het rijwielgedeelte betreft is er veel meer nieuws. Dat werd namelijk compleet nieuw ontworpen. Het stalen buizenvakwerkframe heeft nu bijvoorbeeld een afneembaar subframe. Vooral handig voor de Rally-modellen. Ga je off-road op je snuffert, dan kun je een krom subframe vervangen in plaats van dat het hele frame gericht hoeft te worden.

Qua vering ging de boel ook op de schop. De straatgerichte modellen – de Tiger XR’s dus – stonden bij de 800 op vering van Showa. De XC-reeks kreeg meer off-roadgerichte WP-vering. Nu hebben juist de Tiger 900 Rally en 900 Rally Pro vering van Showa, terwijl de Tiger 900 en de GT’s op Marzocchi-veerwerk gezet zijn.

De rempartijen werden ook opnieuw gewogen en waar Nissin veelvuldig aanwezig was bij de Tiger 800, hebben alle Tiger 900s remmen van Brembo. Alle modellen krijgen in het voorwiel twee 320 mm schijven met Brembo Stylema-vierzuigerklauwen. In het achterwiel ook Brembo, terwijl de schijfdiameter met 255 mm gelijk bleef.

Waar Nissin veelvuldig aanwezig was bij de Tiger 800, hebben alle Tiger 900s remmen van Brembo.

Kijken we dan naar de geometrie, dan valt op dat er stiekem best wel wat verandert. Bij alle drie de varianten neemt de wielbasis toe, gaat de balhoofdhoek verder onderuit en ook de naloop wordt langer. Het stuur is ook breder, de tank een liter groter (20 liter nu) en het drooggewicht is lager op alle Tiger 900s. Zithoogte bleef gelijk of werd iets hoger, maar is bij alle modellen nu verstelbaar over 20 mm.

De elektronica is verder aangescherpt en de 900-reeks heeft nu led-verlichting rondom. Voor de GT, GT Pro, Rally en Rally Pro is er een nieuw zeven inch TFT-dashboard en de luxere uitvoeringen krijgen ook IMU-inmengingen voor zowel het ABS als de tractieregeling. Qua rijmodi verschilt het per type wat je beschikbaar hebt.

  • Tiger Rally Pro: Rain, Road, Sport, Off-Road, Rider (aanpasbaar) en Off-Road Pro
  • Tiger GT Pro: Rain, Road, Sport, Off-Road, Rider (aanpasbaar)
  • Tiger Rally en Tiger T: Rain, Road, Sport en Off-Road
  • Tiger 900: Rain en Road

Al met al volgt de Triumph Tiger 900-reeks dan wel de Triumph Tiger 800 op, maar in veel opzichten is de sprong in evolutie wel heel groot. Van een compleet nieuw rijwielgedeelte, IMU-gestuurde elektronica en zelfs een nieuw, groter blok met aangepaste ontstekingsvolgorde maakt van de Tiger 900 een heel ander beestje.

Om een klein beetje duidelijkheid te bieden in de verschillende types, hebben we de drie basis-varianten tegenover hun 800-equivalent gezet. Klik op de afbeeldingen ze uit te klappen en vergroten.

Foto’s: Triumph

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen