Op zeldzame Lamborghini 1000 zit niemand te wachten

lambo

Een zeldzame Lamborghini, gebaseerd op de 25ste verjaardag van de Countach, ging begin deze week ter veiling.

Helaas, net als in 1987, bleek de Lamborghini Design 90 uit 1987 impopulair en werd er niet op geboden. De 997cc Lamborghini – met Kawasaki GPZ1000 blok – die begin deze week werd geveild, was nummer 2 van de zeer beperkte productierun met het framenummer ‘BOXERL002’. De Lamborghini heeft slechts 7.200 km gelopen.

Maar hoe zit dat eigenlijk met die Lamborghini motor? Een geschiedenisles.

Adoptiefzoon

Lamborghini 1000 cc. Een motorfiets die Italiaans in de oren klinkt, maar toch een Fransoos is. De superbike is dan ook feitelijk een adoptiefzoon. Bovendien is deze aanvallende stier op twee wielen een melange van heerlijke abrikozen, appels en pruimen, of zoals de tifosi het omschrijven: tutti i frutti!

Tekst Yop Segers, foto’s Raymond de Haan

Ze hebben allerlei benamingen: alta società, beau monde, high society, jetset of upper class. Ook die bevolkingsgroep kan door het motorvirus worden gegrepen. Natuurlijk gaat hun voorkeur niet uit naar banale prêt-à-porter, confectiemachines uit de serieproductie, maar naar de haute couture van exclusieve en peperdure supersports. Wegbereider van deze nichemarkt was de Duits-Zwitserse playboy Gunter Sachs die een formidabel fortuin van zijn vader had geërfd. Deze beroemde zwierbol, ooit getrouwd met filmactrice Brigitte Bardot, struint begin jaren zeventig almaar tronend op zijn machtige 1200 cc Münch TTS-E langs de cafés en restaurants van Cannes en Saint-Tropez. Natuurlijk verschijnen daarvan kiekjes in de boulevardpers en daarmee is een nieuwe groepscode geboren: behalve sportwagens moeten vermogende bon vivants ook over snelle motorfietsen beschikken.

Mimran Group

Even later nemen Hesketh uit Engeland en Bimota uit Italië het stokje over. Terwijl het Britse luxemerk na de introductie van zijn V1000 al snel in problemen raakt, verwerft Bimota een grote reputatie binnen de motorwereld. Dit Romeinse bedrijf maakt gebruik van bestaande, vooral Japanse motorblokken en plaats die nadat ze flink zijn opgepept in hightech spaceframes. Uiteraard is de verkoopprijs navenant, maar dat is geen beletsel voor de rijke clientèle. In 1986 treedt Lamborghini, dat in het dorpje Sant’Agata Bolognese sportieve supercars in mekaar schroeft, in de voetsporen van Bimota met de release van een hippe motorfiets. A prima vista lijkt deze Lambo een rasechte Italiaan te zijn, maar niets is minder waar. Zijn wieg staat namelijk in de Franse stad Toulouse. Comment ça?

Vanaf 1963 gaat Ferruccio Lamborghini, die zijn fortuin met de fabricage van tractoren heeft vergaard, na een ruzietje met Enzo Ferrari ook supersportwagens bouwen. Een decennium later is de autodivisie in stappen verkocht aan een Zwitserse investeringsmaatschappij. Vervolgens worden na een faillissement de broers Jean-Claude en Patrick Mimran in 1980 de nieuwe eigenaren van het aangeslagen automerk. Jean-Claude, alias ‘The Sugar King of Africa’, bestiert vanuit het vorstendom Monaco het imperium van de Mimran Group dat grote belangen heeft in vastgoed en Senegalese suikerrietplantages. Patrick daarentegen wordt in Sant’Agata Bolognese co-directeur. Onder zijn leiding belanden de V12-motoren van Lamborghini ook in powerboats, krijgt de ‘bestseller’ Countach een update, wordt de ‘goedkopere’ Jalpa gelanceerd en komt de fabriek voor de dag met een monsterlijke terreinauto, de LM002 die bij oliesjeiks zeer gewild is.

Boxer Design

Nu hebben de broers Mimran een neef: Thierry Henriette uit Toulouse. Deze bloedverwant verkocht vroeger Kawasaki’s maar transformeert zijn dealerbedrijf geleidelijk tot een firma – later Boxer Design gedoopt – dat ordinaire seriemachines tot nobele superbikes omtovert. Hierbij krijgt hij hulp van Claude ‘Pif’ Fior die naam heeft gemaakt met het ontwerpen en smeden van aluminium frames. Pif is, om zo te zeggen, de Franse Nico Bakker. Zijn frames voor racers spelen in de jaren tachtig een hoofdrol in de wereldkampioenschappen, vooral in de 500 cc-klasse. Verder zal het niemand verbazen dat Thierry in zijn ‘beaux garçons’ vooral speciaal getunede Kawa-blokken monteert. In 1985 heeft de stilist een nieuw project op papier staan en vraagt daarop zijn cousins of hij daarvoor de naam Lamborghini mag gebruiken. Die geven toestemming zodat één jaar later een fiere Lambo-tweewieler, glimmend in een ruimvallend aerodynamisch mantelpak, over de catwalk paradeert.

Het alu frame en de achterbrug hebben nogal ruwe lasnaden. Om die schoonheidsfoutjes te camoufleren heeft Thierry gekozen voor een omhullende verpakking van carbonfiber, voornamelijk te verkrijgen in Countach-geel en Jalpa-zwart. Op de achtersteven fronsen vier plooien naar het achterlicht toe en voorop schijnen twee koplampen door een transparant raampje in de stroomlijn. Alle componenten worden elders ingekocht zodat de Lambo-eenzitter wel een vruchtencompote of tuttifrutti lijkt. Bij de eerste serie – die in 1986 wordt gebouwd nadat een dozijn bestellingen binnen zijn – worden onder andere een voorvork van Ceriani, achterdemper (monoshock) van Fournales, Devil-uitlaat, Brembo stoppers en speciaal voor de Lambo ontwikkelde lichtmetalen velgen van Gotti geassembleerd.

Chrysler

De eerste exemplaren krijgen hun sporen met een 908 cc-blok uit de ZX-serie van Kawasaki. Later worden alleen krachtbronnen uit de GPZ1000RX toegepast; deze machine, ook wel Ninja 1000R genoemd, is dan de snelste productiemotor ter wereld. Voordat de 16-kleppers naar Frankrijk worden verscheept, perst het Japanse tuningbedrijf Yoshimura nog extra vermogen uit die 997 cc, zodat de Lambo uiteindelijk over 130 pk’s kan beschikken. Maar na een jaar is de puf eruit, dat wil zeggen: begin 1987 verkopen de broers Mimran de autofabriek Lamborghini aan het Amerikaanse concern Chrysler en daardoor geraakt het project in het verre Toulouse in vergetelheid. Daarna worden tot 1989 uit restanten en door inschakeling van andere toeleveranciers nog enkele Lambo motorfietsen gebouwd; het precieze aantal hangt af van wie wordt gevraagd. De meeste hiervan moeten zich tevredenstellen met minder koetswerk, met voorop een tophalf en beneden poedelnaakt.

Boxer Design is momenteel nog altijd in business. Helaas moet Thierry wel de input van Pif ontberen, want deze ‘préparateur moto’ verongelukt in 2001 met zijn privévliegtuig. Onder de opdrachtgevers van Boxer Design bevinden zich onder andere Aprilia en Voxan waarvoor conceptmodellen werden ontworpen. Verder heeft het bedrijf voor Honda, Suzuki en Yamaha motorfietsonderdelen ontwikkeld. De laatste jaren echter ligt het zwaartepunt op het innoveren van elektrisch vervoer. C’est au fruit qu’on connâit l’arbre.

Lamborghini 1000 (1989)

blok: viercilinder vloeistofgekoelde (Kawasaki) viertakt

cilinderinhoud: 997 cc

prestaties: 130 pk @ 9.500 tpm

topsnelheid: 250 km/u

tankinhoud: 18 liter

gewicht: circa 180 kg

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?