Opinie: ’t Leven heeft een prijs

Wie denkt dat in het verkeer mensenlevens tegen elke prijs gespaard mogen worden, komt bedrogen uit. Die planken onder vangrails leveren aantoonbaar een positieve bijdrage aan de overlevingskansen bij een ongeluk, maar ze kosten ook geld en daarom vind je ze niet bij elke vangrail in het algemeen en bochten in het bijzonder. Deze ontdekking deed ik laatst op een beurs over verkeerstechniek waar alle fabrikanten van dat spul bij elkaar komen. Zo’n plank maakt een ‘geleiderail’, zoals dat in vakjargon heet, enkele tientjes per meter duurder. Voor 10 meter misschien niet een schrikbarend bedrag, maar voor vele honderden kilometers natuurlijk andere koek. En het gaat om een handvol dodelijke ongevallen per jaar, je kunt dus uitrekenen wat de waarde is van het leven van een motorrijder.

Op diezelfde beurs trof ik een Italiaanse firma die voor Europese overheden de vangrails test en zelfs daar staan motorrijders te boek als te duur. Want de testen worden uitgevoerd met crashtest-dummies en zolang ze in een vrachtauto, bus of personen zitten als ze tegen de vangrail worden gesmeten blijven ze min of meer heel en kunnen ze opnieuw worden gebruikt. Zitten ze op de motor, dan is er een vrij grote kans dat ze aan barrels gaan. Dus liever geen testen met motorrijders die crashen – het geeft meteen aan hoe gevaarlijk de vangrails zijn.

Bij de TüV in Duitsland ook al treurige berichten. Daar willen ze best gaan testen met motorrijders. Ze zijn gespecialiseerd in auto-versus-motorcrashes, maar er blijkt maar bitter weinig vraag te zijn naar de verzamelde data. Fabrikanten voelen niet de noodzaak om te werken aan innovaties op dit gebied en dus is het wat dat betreft rustig bij de Duitsers. Ze hebben overigens wel een bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van het Dainese-airbagsysteem D-Air dat wordt gebruikt in motorkleding. 

En dat is meteen de ironie van de hele zaak. Alles wat er voor een motorrijder te doen is aan passieve veiligheid, moet hij zelf organiseren: helm, kleding, airbags en dat terwijl er wél van alles wordt gedaan om vrachtauto’s, bussen, treinen en auto’s zo veilig mogelijk op het asfalt te houden. Oneerlijk, toch?

Foto: Raymond de Haan

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.