vrijdag 9 december 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Pierer Mobility (KTM, Husqvarna en GasGas) koopt 25% van MV Agusta

Na vele geruchten en speculaties hebben we nu de feitelijke voorwaarden van de deal tussen MV Agusta en Pierer Mobility. De laatste is het moederbedrijf van de motorfietsmerken KTM, Husqvarna, GasGas en Felt-fietsen. De laatste overeenkomst maakt deel uit van een nauwer partnerschap tussen MV Agusta en KTM.

Lagere kosten, meer invloed

Op dit moment draait het strategische partnerschap om twee belangrijke punten. Ten eerste zal KTM MV Agusta ondersteunen bij het beheer van de toeleveringsketen en de inkoopafdeling van MV overnemen. Dit zal de aankoop van onderdelen bij gemeenschappelijke leveranciers helpen stroomlijnen en zou MV ten goede moeten komen wat betreft kostenbesparing. De productiecijfers van MV Agusta liggen nog steeds ver onder de 10.000 eenheden per jaar; als het bedrijf alleen handelt, heeft het een minimaal onderhandelingspotentieel. De overname van de inkoopafdeling door KTM zou ook de relatie van MV met een aantal leveranciers moeten verbeteren. Dit is cruciaal. Vergeet niet dat MV in 2016 faillissementsbescherming heeft aangevraagd om de risico’s met veel van zijn leveranciers af te sluiten.

Voor de liefhebbers betekent het feit dat MV de aankoop van onderdelen deelt met KTM dat we toekomstige MV Agusta-modellen met WP-veringcomponenten kunnen zien, aangezien Pierer Mobility eigenaar is van WP. Dat zou helemaal geen slechte zaak zijn.

Hardnekkig: MV Agusta overgenomen door KTM?

MV’s groeiende dealernetwerk

De tweede spil van het strategische partnerschap tussen MV en KTM is de integratie van MV Agusta in het wereldwijde dealernetwerk van KTM. Dit is een enorme stap in de herpositionering van MV op de internationale motorfietsmarkt, aangezien het huidige dealernetwerk relatief zwak is. Het is goed mogelijk dat de toekomst van MV de beste is sinds Claudio Castiglioni het merk in 1991 overnam van graaf Rocky Agusta.

Het geldspel

Financieel gezien zal Pierer Mobility ergens in november 25,1 procent van de aandelen van MV Agusta verwerven via een kapitaalverhoging. Pierer Mobility is een harde concurrent in de motorwereld en heeft zich nooit overgegeven aan wie dan ook. We verwachten dat Pierer aanzienlijke controle zal uitoefenen en met MV-eigenaar Timur Sardarov zal samenwerken om zowel de productlijn als het productiebeleid van het bedrijf te sturen. Dit is niet per se onwelkom nieuws: KTM, Husqvarna en GasGas hebben onder leiding van Pierer Mobility zelden een slag gemist en hebben gewerkt aan hun reputatie op het gebied van kwaliteit en prestaties op hun respectievelijke markten.

De bruidsschat van MV Agusta komt vooral van een uitstekend technisch team onder leiding van Chief Project Engineer Brian Gillen, die de opmerkelijke 675/800cc-driecilindermotor bedacht en ontwikkelde. Het nieuwste van hetzelfde team is een nieuwe driecilinder van 950 cc, die de Lucky Explorer adventure crossover aandrijft. Die compacte, koppelrijke motor zou KTM een kans kunnen bieden om zijn aanwezigheid in dat segment te versterken, hoewel het nog wat vroeg is om daarover te speculeren.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen