vrijdag 29 maart 2024

BMW G 310 RR groot succes in India

De BMW G 310 RR, die in India in de TVS-fabriek wordt geproduceerd, is zeer populair: er zijn al 2.200 voorbestellingen gedaan, terwijl er tot nu toe meer dan duizend exemplaren zijn geleverd..

De BMW G 310 RR, die afgelopen juli op de Indiase markt werd geïntroduceerd, heeft in minder dan 100 dagen tijd al 2.200 voorreserveringen en meer dan 1.000 geleverde exemplaren opgeleverd. Een succes waarvoor dank verschuldigd is – naast de aantrekkingskracht van de Beierse fabrikant natuurlijk – aan de Indiase reus TVS, die voor de Duitse fabrikant ook de G 310 R en G 310 GS produceert.

BMW G 310 RR: kleine sportmotor op basis van TVS Apache RR 310

Zeker in India vertegenwoordigt de nieuwe RR zonder al te veel twijfel een absoluut waardevolle oplossing voor motorrijders die op zoek zijn naar een sportmodel onder de 500 cc. Maar hoe zit dat in de rest van de wereld?

Gezien de goede resultaten van zijn broers R en GS is er veel potentieel voor de RR. Het is geen toeval dat het de bedoeling is een model te ontwikkelen dat bestemd is voor de export en dus voor de landing op de rijkste – en meest veeleisende – westerse markten, waar steeds vaker motorfietsen met een middelgrote en kleine cilinderinhoud meer op de voorgrond treden. We zullen zien: ondertussen volgt hier een kort overzicht van de belangrijkste kenmerken.

Hoe verander je een BMW-boxer in een elektrische retro-classic?

Hoe ziet de BMW G 310 RR eruit?

De G 310 RR wordt aangedreven door een 313 cc-vloeistofgekoelde eencilinder met 33,5 pk bij 9.700 tpm en 27 Nm koppel bij 7.700 tpm. Aan de chassiszijde hebben we een stalen buizen trellis-frame, aluminium achterbrug met centraal geplaatste monoshock, upside-down voorvork, 17″ lichtmetalen wielen en schijfremmen met ByBre radiale remklauw en tweekanaals ABS.

Dit alles wordt versterkt door de moderne led-koplamp voor, het 5-inch tft-dashboard met Bluetooth-connectiviteit. De elektronica omvat ook een ride-by-wire-gasklepregeling en vier rijmodi (Track, Urban, Rain en Sport) die verschillen in gasrespons en ABS-interventieintensiteit. Er is ook een voorziening die voorkomt dat de motor plotseling afslaat door zo nodig het toerental te verhogen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen