Pierre Terblanche gaat helemaal los

Je haat motoren van Pierre Terblanche of je houdt van ze. De hyperTEK van BST is eveneens geen allemansvriend, maar maakt wel alle tongen los.

Minimalistisch en futuristisch
Terblanche is vooral bekend van de Ducati 888 en de Hypermotard, maar hij tekende ook motoren voor Norton, Confederate en Royal Enfield. Dit keer gaat hij in opdracht van BST – Zuid-Afrikaans producent van carbon wielen – helemaal los op een elektrische motorfiets. Deze minimalistische en futuristische hyperTEK is het resultaat. Verbaas je vooral.

Binnen half uur vol
De elektrische DHX motor is goed voor 107 pk en 120 Nm koppel. Met een gewicht van 205 kilo moet dit best vooruit willen. De actieradius is nog indrukwekkender dan het vermogen want die bedraagt volgens BST een vette driehonderd kilometer. Bovendien – en nu wordt het helemaal interessant – zit de 4.75 kWh accu met de snellader binnen een half uur vol.

Carbon frame
Te koop is deze space-machine nog niet, maar er gonzen al wel geruchten over een prijskaartje van € 75.000. Voor dat bedrag krijg je geen dashboard. De motorfiets gebruikt een helm (Crosshelmet X1) die de benodigde informatie op het vizier projecteert. Het rijwielgedeelte bestaat uit een carbon frame, de voorvork is eveneens van carbon gebouwd, de wielbasis bedraagt 1480 mm en de 17” wielen zijn natuurlijk carbon exemplaren van BST.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.