Yamaha XV700 Virago – Marathonmotor

De een vertroetelt zijn motor en die ziet er daarom na een ton of meer nog uit als nieuw. De ander ziet zijn tweewieler louter als een vervoermiddel waarbij ‘mooi zijn’ minder belangrijk is. Dat laatste is van toepassing op de Yamaha XV700 Virago van Peter van den Bosch. De motor ziet er niet uit, maar de eigenaar heeft er plezier in om zo lang mogelijk te blijven doorrijden met de 36 jaar oude Virago.  Man en motor NaamPeter van den BoschWoonplaatsAfferdenLeeftijd62 jaarBeroepmonteur landbouwwerktuigenRijdt sinds1980Aangeschaft2001Nieuwprijs€ 6.000,-Dagwaarde€ 250,-RijstijltoerGebruikwoon-werkBrandstofverbruik1:18Olieverbruik1:3000OnderhoudzelfBouwjaar1985Kilometerstand140.580 km Uit bovenstaande zou je af ...
De een vertroetelt zijn motor en die ziet er daarom na een ton of meer nog uit als nieuw. De ander ziet zijn tweewieler louter als een vervoermiddel waarbij ‘mooi zijn’ minder belangrijk is. Dat laatste is van toepassing op de Yamaha XV700 Virago van Peter van den Bosch. De motor ziet er niet uit, maar de eigenaar heeft er plezier in om zo lang mogelijk te blijven doorrijden met de 36 jaar oude Virago.  Man en motor NaamPeter van den BoschWoonplaatsAfferdenLeeftijd62 jaarBeroepmonteur landbouwwerktuigenRijdt sinds1980Aangeschaft2001Nieuwprijs€ 6.000,-Dagwaarde€ 250,-RijstijltoerGebruikwoon-werkBrandstofverbruik1:18Olieverbruik1:3000OnderhoudzelfBouwjaar1985Kilometerstand140.580 km Uit bovenstaande zou je af kunnen leiden dat Peter van den Bosch (61) uit Afferden iemand is die eigenlijk niet zo veel om motoren geeft, omdat hij zijn Virago niet koestert. Maar dat zit toch anders. ‘Op mijn twintigste haalde ik mijn motorrijbewijs en kocht mijn eerste Yamaha XS750. Mijn plan was om van deze motor een soort chopper te maken, maar dat ging niet door omdat de motor niet goed liep. Toen ik op zoek ging naar iets anders, kwam ik in contact met Henk Willems in Venray (die later een motorzaak begon in Cuijk). Bij hem kocht ik een Yamaha XV750 Virago. Zonder iets te hoeven verbouwen leek deze motor al veel meer op een chopper. Waarom mijn belangstelling vooral naar een chopper uitging, weet ik eigenlijk niet. Waarom gaat iemand racen of offroad rijden? Omdat je het leuk vindt. Dat zal bij mij ook wel het geval zijn geweest.’  Hoewel de XV750 fijn reed en fijn laag zit, heeft Peter de motor niet lang gehad. ‘Er waren te veel problemen met de startkoppeling, een bekend probleem bij veel Virago’s. Bij WLZ-parts in Mill, een zaak die al lang niet meer bestaat, kocht ik een jong gebruikte Yamaha XV1000 Limited Edition. Een heel mooie goudkleurige en ruilde mijn XV750 in. Mijn vrouw reed toen op een Kawasaki LTD250 en samen zijn we een paar keer op de motor naar Zuid-Frankrijk gereden. Ik vond de motor veel te mooi om er dagelijks, zomer en winter, mee naar mijn werk (22 km verderop) te rijden. Maar verkopen wilde ik de XV1000 ook niet. Omdat ik ook nog een Kawasaki LTD250 voor woon-werkverkeer had gekocht, stond de XV1000 me in de weg. En vanwege gezinsuitbreiding was er amper nog tijd om met de XV1000 te rijden, laat staan op vakantie te gaan. Omdat ieder jaar schorsen (voor de wegenbelasting) ook een dure grap ging worden, heb ik de motor gedemonteerd en in twee kisten gestopt. Het blok tot de nok toe gevuld met olie en alle andere onderdelen ingespoten met WD40 en ingepakt. Zo ligt die motor nu al bijna 25 jaar op zolder. Als ik over een paar jaar met pensioen ga, wil ik weer met deze motor gaan rijden. Moet ik nog wel weer een kenteken terug zien te krijgen, want dat is destijds ingeleverd.’ Gratis Peter van den Bosch rijdt vier keer in de week van Afferden naar Mill waar hij werkt als monteur aan landbouwmachines. ‘Ik ga altijd op de motor naar mijn werk, maakt niet uit wat voor weer het is. In de winter betekent dat heel vaak pekel, maar met een goedkope oude motor maakt dat niet uit. De Kawasaki LTD250 heb ik “opgereden”, net als de LTD305 die daarop volgde. Toen de laatste LTD “op” was, dat was in 1991, vond ik een advertentie van een particulier die een Yamaha XV700 en een XV1000 te koop had. Man en vrouw hadden geen tijd of zin meer in motorrijden waardoor de twee Yamaha’s in de weg stonden. De vraagprijs was 5.000 euro, ik bood 4.000 en werd de nieuwe eigenaar. De XV1000 had wat problemen met de startmotor. Toen ik dat had hersteld, meldde er zich een koper die de XV1000 heel graag wilde hebben. Hij deed een bod van 4.000 euro. Verkocht! De XV700 met slechts 8.250 mijl op de teller heb ik zo feitelijk gratis in bezit gekregen. Later heb ik nog ergens een XV700 op de kop getikt die ik gebruik als donormotor. De XV250 van mijn vrouw heb ik ook nog in bezit. Daarmee wordt niet in de winter gereden en die ziet er derhalve, ondanks de hoge kilometerstand (60.000 km), nog uit als nieuw.’ Al veertig jaar lang rijdt Van den Bosch onafgebroken motor. Peter: ‘De afstanden zijn niet spectaculair. Minimaal 180 kilometer woon-werk per week en soms met de XV250 nog wat mooi-weerritjes. Slechts twee keer heb ik de XV700 moeten laten staan. Niet omdat de motor stuk was, maar omdat het pak sneeuw te hoog was om op twee wielen naar mijn werk te rijden. Dan pak ik de mountainbike, net als hardlopen een van mijn sporthobby’s. Omdat de XV700 zo laag is, valt er goed mee door de sneeuw te rijden. Gewoon twee voeten als slede op de grond en rijden maar. Wel met een paar stevige rubberen laarzen, anders krijg je kletsnatte voeten. In de zomer kan iedereen motorrijden, in de winter is het toch een ander verhaal. Dan kom ik onderweg zelden andere motorrijders tegen.’ Suzuki UX150 Sixteen – Marathonmotor Alles zelf Alleen voor de aanschaf van onderdelen en advies komt Van den Bosch bij een motorzaak, in zijn geval is dat Motorservice Cuijk. Peter: ‘De eigenaar daar is nog van de oude stempel. Hij probeert je altijd te helpen, zonder dat het direct handen vol geld kost. Als monteur van beroep, wel met veel zwaarder materiaal, is het logisch dat ik het onderhoud aan mijn motoren zelf doe. Ik weet inmiddels wat de zwakke punten van de XV700 zijn. De uitlaat is er zo eentje. De dempers zijn al twee keer vervangen. Gelukkig is er op de tweedehandsmarkt genoeg te vinden en passen de dempers van een XV750 en een XV1000 ook. De spanningsregelaar is ook zo’n ding om in de gaten te houden. Die heeft het twee keer begeven. Dat ding wordt erg heet. Om voor een betere warmteafvoer te zorgen heb ik de spanningsregelaar op een plaatje met koelribben gemonteerd. Vanaf dat moment is het ding niet meer stuk gegaan.’ Rijden in de pekel is funest voor veel motoren en de Virago is daar zeker geen uitzondering op. Sterker nog: de Virago is een motor waarmee je je beter niet in de pekel kunt wagen als je je motor mooi wilt houden. Peter: ‘Met bijna 90.000 kilometer op de teller voelde de motor ineens heel onstabiel. Een doorgeroeste achterbrug bleek de oorzaak. Voor zes tientjes vond ik een ander exemplaar. Omdat ik alles zelf repareer, blijven de kosten binnen de perken. Als je zo’n oude en versleten motor hebt als deze, moet je niet afhankelijk zijn van een motorzaak. Menige reparatie wordt dan al snel duurder dan wat het hele ding nog waard is.’  Zijn collega’s op het werk vragen soms wanneer hij nu toch eindelijk eens iets anders gaat kopen. Peter: ‘Ik haal dan mijn schouders op. Het is voor mij inmiddels een sport geworden om deze Virago zo lang mogelijk aan de praat te houden. Het motorblok doet het nog steeds prima. Ik zorg op tijd (iedere 6.000 km) voor verse olie (Kroon Expulsa 15W50) en filters, en verder let ik erop dat de veiligheid niet in het geding komt. Goede remmen en goede verlichting zijn essentieel. Met roest op niet-essentiële delen heb ik geen moeite. Toen de linker achterschokdemper het begaf, kwam die van de donormotor goed van pas.’ Over roest gesproken: een doorkijkspatbord.Op deze manier wordt steenslag op de vorkpoten voorkomen.Problemen met de startmotor zijn algemeen bekend bij de Virago. Yamaha XV700 Virago op de brug De Yamaha verkeert al lang niet meer in showroomstaat had Peter van den Bosch vooraf al gezegd. Dat bleek niets te veel gezegd toen hij zich op een winterse dag meldde bij Motor.NL-expert Van Sleeuwen. ‘Ja, en dan heb ik hem gisteren toch nog even gepoetst. Dat wil zeggen even de waterslang erop gezet’, aldus de eigenaar. Omdat vrijwel de hele motor is ingespoten met tectyl, lijkt het allemaal wel wat erger dan het is. Van Sleeuwen vindt het prachtig: ‘Hoge kilometerstanden komen bij dit soort motoren niet zo vaak voor en in de winter wordt er al helemaal zelden met Virago’s gereden. Het is toch een beetje een motor om van terras naar terras te rijden. Dat de basis van deze motor goed is, bewijst de hoge kilometerstand en het feit dat er onder alle omstandigheden mee wordt gereden.’ Het proefritje levert geen schokkende ervaring op en dat is wel eens anders geweest bij een motor die er niet uit zag. Wel zorgt het starten van de motor voor veel lawaai, iets waar de gemiddelde Virago om bekend staat. ‘Ik heb ermee leren leven en ik weet hoe ik moet handelen als de motor niet gelijk start. Direct het startknopje loslaten en opnieuw proberen. Blijf je doorstarten, dan gaat de boel pas echt stuk’, aldus de eigenaar. Volgens Van Sleeuwen is er wel een oplossing voor dit probleem. ‘Ik weet dat ze bij Motorhuis Vierlingsbeek (Winston) nog bijna wekelijks dit soort startmotorproblemen oplossen.’ De XV700 is voorzien van twee schijfremmen voor en deze zijn nog nooit vervangen; slijtage ongeveer een halve millimeter. Peter: ‘De remklauwen maak ik ieder jaar een keer goed schoon om ze gangbaar te houden.’ De achterrem is een trommelrem die nog goed functioneert. Na 140.000 kilometer valt een versleten balhoofdlager te verwachten, maar bij de Virago is dat nog niet het geval. De voorvorkkeerringen zijn een keer lek geweest. Om dat in het vervolg te voorkomen heeft de eigenaar beschermplaatjes op de vorkpoten gemonteerd. Een chopper staat in de regel bekend om het nodige bling bling, maar dat is bij deze Virago ver te zoeken. Tectyl, roest en vuil zorgen ervoor dat iedere schittering ontbreekt. Ook het motorblok is verre van mooi te noemen. Van Sleeuwen ontdekt een lichte olielekkage bij de voetpakking van de achterste cilinder. Dat komt vaker voor. Niks aan doen zolang het niet erger wordt. Met 9 bar is de compressie van beide cilinders nog goed te noemen. Het olieverbruik blijft met 1:3000 nog binnen de perken. Van Sleeuwen: ‘Ook al ziet deze motor er niet uit, een gevaar op de weg is de Virago niet.’ Peter: ‘Ik gebruik de motor vrijwel dagelijks, dus veiligheid staat voorop. Voor de rest interesseert het me niet. Ik kan best een andere motor kopen, daar ligt het niet aan. Maar zolang ik nog iedere morgen en iedere avond, weer of geen weer, met plezier op de XV700 stap blijf ik met dit oude ding doorrijden.’ Na twee kapotte spanningsregelaars en een kapotte CDI is de stroomhuishouding nu op orde. Pluspunten Yamaha XV700 Virago Betrouwbaar motorblok Minpunten Yamaha XV700 Virago Problemen met de startmotor Yamaha XV700 Virago: goed om te weten De eerste Yamaha XV750 Virago verscheen in 1981 op het toneel met een cilinderinhoud van 750 cc. Het was Yamaha’s eerste V-twincruiser. In 1984 veranderde de Virago behoorlijk van uiterlijk. De meest in het oog springende wijziging was de achterschokdemper. Die ging van mono naar twee schokbrekers. Dat in 1984 de cilinderinhoud werd verlaagd van 750 naar 700 cc had alles te maken met een nieuwe wet in Amerika. Voor motoren boven 700 cc gold een hogere importheffing (ingesteld om Harley-Davidson te beschermen) waarop de fabrikant de cilinderinhoud van de Virago aanpaste. De 700-versie werd alleen in 1985 en 1986 gebouwd. Toen de extra importheffing in Amerika verdween, ging Yamaha weer over tot het bouwen van de XV750 en de zwaardere XV1100. Omdat de XV700 voor de Amerikaanse markt was bestemd, zijn de motoren die nu hier nog rondrijden import uit Amerika en, indien niet vervangen, voorzien van een mijlenteller. Vanwege de lage opstap is de XV700 (en de XV750) populair bij vrouwen. Er bestaat een hele range aan XV-modellen: XV125, XV250, XV400, XV500, XV535, XV700, XV750, XV920R, XV1000/TR1, XV1100. De XV’s werden later opgevolgd door de V-Star en de Road Star. Richtprijzen bij motorzaak Zelden zul je een Yamaha XV700 Virago in een motorzaak tegen komen. Voor een mooie betaal je ongeveer € 2.500,-. De XV750 vind je in grote aantallen. Ga uit van een prijs tussen de € 2.000,- en € 3.000,-. Het merendeel heeft weinig kilometers (mijlen) op de teller. Reparaties en problemen 48.000 km vacuümrubber carburateur vervangen51.200 km uitlaatdempers en -bochten vervangen70.400 km spanningsregelaar vervangen88.000 km achterbrug vervangen89.600 km CDI vervangen92.800 km uitlaatdempers vervangen107.200 km spanningsregelaar vervangen112.000 km linker achterschokdemper vervangen115.200 km voorvorkkeerringen en uitlaatdempers en -bochten vervangen Merkenclub Zoek je een merkenclub waar je met je Virago terecht kunt, dan kan dat bij de Yamaha Custom Club Nederland (www.yccnl.nl). In samenwerking met zusterclubs in het buitenland worden onder andere treffens georganiseerd, maar ook dagtochten in Nederland en België. Het hele jaar door zijn er diverse meetings voor zover dat kan in verband met corona.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?