Poolse ontwerper verrast met unieke custom met naafbesturing

watkins-m001-16

Wanneer het doel is een custom te bouwen die z’n gelijke in de wereld niet kent, is de Poolse ‘Jack Watkins’ (niet z’n echte naam) daarin meer dan geslaagd. De Watkins 0001, een naafbestuurde puzzel met een luchtgekoelde BMW-boxer en een uit stalen plaat opgetrokken frame, is een episch voorbeeld van bouwkunde.

Het werk van de anonieme drs in Mechanisch Onwerp, die in Gdansk een team van 30 personen aanstuurt, begon met het blok en cardan van een 2002 BMW R1150 RT en verbaast op tal van punten.

Allereerst de naafbesturing voor, dat min of meer de inspiratie was van het volledige project. Motoren met naafbesturing voelen meestal vaag tijdens het sturen, aan de andere kant duiken ze niet in wanneer er krachtig wordt geremd en verandert de geometrie van de motor niet. Met zo’n besturing – en vering – kun je in bochten harden remmen omdat dat de motor als het ware bevriest omdat de vering z’n volldige veerweg heeft benut.

Bedenk wel dat wanneer het Watkins alleen om deze rijeigenschappen te doen was geweest, dat hij dan beter de R1150 RT in stand had kunnen houden. Immers is de Telelever door BMW ooit uitgedacht om extreem ‘in de voorvering duiken’ te voorkomen.

De naafbesturing bood Watkins de mogelijkheid om de bovenzijde van de motor heel compact te bouwen. Het lijkt wel of je op een minimotor zit, terwijl onder je toch echt een heel volwassen motor aan het werk is. Watkins gebruikte 3D scans om de exacte plaats te bepalen van de bevestigingspunten. Vervolgens ging hij aan de slag met laser om uit stalen plat het frame te snijden. De buigmachine werd gebruikt om het frame en de stroomlijndelen in de juiste vorm te buigen. De vinnen aan de achterzijde hebben geen speciale functie, behalve een visuele én het was een mooie plek om de kentekenplat aan te bevestigen.

De koplamp is fors en verchroomd. Het zadel is uiterst dun en rust rechtstreeks op het frame. De benzinetank zit onder het zadel waardoor de voorkant er zo uiterst compact en minimaal uitziet. Overigens is de tank, met een inhoud van toch nog 16 liter, aan de binnenzijde versterkt om het gewicht op het zadel te kunnen dragen en de krachten te kunnen verwerken die vrijkomen als de achterschokbreker inveert.

Twee zelfgemaakte uitlaten verlaten de cilinders van het boxerblok en krullen voor het achterwiel aan de onderzijde van de motor waar ze bij elkaar komen in een rvs collector.

Twee zaken staan al een paal boven water: je zult je nooit in de Watkins vergissen en de mysterieuze bouwer heeft een opvallande twinkeling in z’n ogen. En dat kan maar een ding betekenen: hier rijdt en gelukkige ingenieur.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.