dinsdag 16 april 2024

Prototype Moto Guzzi V100 Stelvio gespot

Door smartphones die uitstekende foto’s kunnen maken, is iedereen potentiële paparazzi geworden. Dit was ook het geval voor Luigi P. die zeer snel drie Moto Guzzi-prototypes herkende en deze foto’s nam. Het gebeurde aan de afrit van de Treviso snelweg en ondanks het feit dat het prototypes zijn, is het niet moeilijk de toekomstige V100 Stelvio te herkennen.

De Moto Guzzi V100 Stelvio was al aangekondigd in het najaar van 2022 en is gebouwd op hetzelfde platform als de V100 Mandello. Dit is de interpretatie gericht op meer offroad gebruik, met spaakwielen en tubeless velgen van 19″ voor en 17″ achter, en een vering met een veerweg van zo’n 200 mm.

Stamboom Moto Guzzi V7: evolutie van de V7

Het nieuwe motorblok

Het motorblok is die van de onlangs gelanceerde V100 Mandello en er zouden geen grote verschillen moeten zijn. Ondanks de aanwezigheid van koelvinnen, voor esthetische redenen, is het blok vloeistofgekoeld en heeft hij dubbele nokkenassen met vier kleppen per cilinder.. Het vermogen bedraagt 115 pk bij 8.700 tpm en het koppel 105 Nm bij 6.750 tpm, interessante waarden voor een motor van dit type, een 90° V-twin met een cilinderinhoud van 1042 cc. In vergelijking met de voorgaande Guzzi-motoren zijn de cilinderkoppen 90° gedraaid, zodat het inlaatsysteem in het midden van de V kan worden ondergebracht en er dus meer ruimte overblijft voor de benen van de rijder. Het andere belangrijk nieuw kenmerk van deze krachtbron is de aanwezigheid van een tegenas om het omkeerkoppel als gevolg van de lengterichting van de krukas te compenseren. De versnellingsbak heeft zes versnellingen en de meervoudige platenkoppeling in oliebad, de smering is nat carter.

Verrijkte elektronica

Het elektronisch management gebaseerd op de zesassige IMU van Marelli van de Mandello zal ook worden overgenomen op de Stelvio, met alle elektronische hulpmiddelen. Vermoedelijk met een paar variaties vanuit offroad perspectief, zoals een mapping speciaal voor offroad gebruik en de mogelijkheid om het ABS voor het achterwiel uit te schakelen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen